-  sön 09 apr 2023, 15:16
					 #1536964
						        
										
										
					
					 När jag var ny på verkstan (1966) så var det jag som fick hålla i verktyget som "tryckte ner" däcket. Det var ett 2" stålrör på typ en dryg meter med en 30 cm bit av en bladfjäder från en lastbilsfjäder svetsat i ena änden. Jag höll i skaftet (jag var yngst) och en jobbarkompis slog med en slägga.
 När jag var ny på verkstan (1966) så var det jag som fick hålla i verktyget som "tryckte ner" däcket. Det var ett 2" stålrör på typ en dryg meter med en 30 cm bit av en bladfjäder från en lastbilsfjäder svetsat i ena änden. Jag höll i skaftet (jag var yngst) och en jobbarkompis slog med en slägga.  träffade han bladfjädern så var det bra. Träffade han bakom bladfjädern (på skaftet) fick vi ta en paus, jag kunde inte hålla i någonting på ett tag..... När jag blev mer van så bytte vi när när han missade. När jag blev riktigt van kunde jag både hålla i järnet med en hand och slå med släggan med andra handen (en 10 kg-s). Detta var personbil däck, traktor/entrepenad/lastbils däck var vi alltid 2, eller i bland 3 som turades om att slå och/eller hålla...... Detta var på -60-talet. Det är lättare nu..........
 träffade han bladfjädern så var det bra. Träffade han bakom bladfjädern (på skaftet) fick vi ta en paus, jag kunde inte hålla i någonting på ett tag..... När jag blev mer van så bytte vi när när han missade. När jag blev riktigt van kunde jag både hålla i järnet med en hand och slå med släggan med andra handen (en 10 kg-s). Detta var personbil däck, traktor/entrepenad/lastbils däck var vi alltid 2, eller i bland 3 som turades om att slå och/eller hålla...... Detta var på -60-talet. Det är lättare nu..........   
   
					
										
					  															  										 
					 
					 
							 När jag var ny på verkstan (1966) så var det jag som fick hålla i verktyget som "tryckte ner" däcket. Det var ett 2" stålrör på typ en dryg meter med en 30 cm bit av en bladfjäder från en lastbilsfjäder svetsat i ena änden. Jag höll i skaftet (jag var yngst) och en jobbarkompis slog med en slägga.
 När jag var ny på verkstan (1966) så var det jag som fick hålla i verktyget som "tryckte ner" däcket. Det var ett 2" stålrör på typ en dryg meter med en 30 cm bit av en bladfjäder från en lastbilsfjäder svetsat i ena änden. Jag höll i skaftet (jag var yngst) och en jobbarkompis slog med en slägga.  träffade han bladfjädern så var det bra. Träffade han bakom bladfjädern (på skaftet) fick vi ta en paus, jag kunde inte hålla i någonting på ett tag..... När jag blev mer van så bytte vi när när han missade. När jag blev riktigt van kunde jag både hålla i järnet med en hand och slå med släggan med andra handen (en 10 kg-s). Detta var personbil däck, traktor/entrepenad/lastbils däck var vi alltid 2, eller i bland 3 som turades om att slå och/eller hålla...... Detta var på -60-talet. Det är lättare nu..........
 träffade han bladfjädern så var det bra. Träffade han bakom bladfjädern (på skaftet) fick vi ta en paus, jag kunde inte hålla i någonting på ett tag..... När jag blev mer van så bytte vi när när han missade. När jag blev riktigt van kunde jag både hålla i järnet med en hand och slå med släggan med andra handen (en 10 kg-s). Detta var personbil däck, traktor/entrepenad/lastbils däck var vi alltid 2, eller i bland 3 som turades om att slå och/eller hålla...... Detta var på -60-talet. Det är lättare nu..........   
  
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
					  					                Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V


 - By ProPowerPlus
 - By ProPowerPlus - By StefanT5
 - By StefanT5