Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av 850 GLT
hur får man bort vitta vax rester från plast lister och små stenskott??
finns det nått vax som inte lämna dom här vit resterna efter sig? :?:
av Addekarlsson
Dom brukar försvinna vid första tvätten efter vaxning, så jag ahr aldrig brytt mig om dom där resterna. Sen om man vill slippa dom där resterna, så använd ett transparent flytande vax istället. Sånt kör jag med, och de tär minst lika bra som allt annat, men med fördelen att det inte lämanr rester. :D

Mvh/ Adde
av 850 GLT
ok tack så mycke.. :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Ska de gå bort efter första tvätten så krävs det att den inte stått i solen så vaxen bränt in i listerna, då är det bara listpolish som hjälper.
/Anders
av Perka
annars funkar Turtel Cockpit shine (eller hur det nu stavas) kannon..

spraya på en bit paper dra över hela listen och vax resterna är 100% borta.. du behöve rinte gnugga eller någonting sånt.

+ att din List blir super mörk, och ser sprillans ny ut.. skit fastnar heller inte lika lätt.. dvs bara fördelar.. :D :D :D

låter som merakel medel ja jag vet.. o Nej, jag jobbar inte på Thurtel..
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Olivolja på de svarta listerna på bilen får dem att se ut som nya oavsett ålder.

Dessutom mättar de listerna snabbt och det fastnar inge salt på vintern på dem heller...

Olivolja, miljövänligt och glansigt.

Låter kanske skumt, men jag använder det efter varje recond ;-//

Om någon testar, messa tillbaka på forumet så fler får höra hur bra det funkar.
Användarvisningsbild
av nisse
VolvoBengan skrev:Olivolja på de svarta listerna på bilen får dem att se ut som nya oavsett ålder.

Dessutom mättar de listerna snabbt och det fastnar inge salt på vintern på dem heller...

Olivolja, miljövänligt och glansigt.

Låter kanske skumt, men jag använder det efter varje recond ;-//

Om någon testar, messa tillbaka på forumet så fler får höra hur bra det funkar.

det låter som en bra ide får ta å pröva det :D
av NCR
Jag hade fått ingnodda fläckar med vax på den svarta listen på fronten, tydligen hade bilfirman kört med putsrondell och verkligen gnott in det ordentligt. Hur jag än körde med avfettning och bilschampoo såg det likadant ut efter ett tag, ja nästan värre.

Idag köpte jag Turtle Vax "Black chrome". Nåt kolsvart jox man smetar på, låter torka och sen polerar av. Det blev kanon så jag hoppas det håller i sig.
av wazid
Hej

Givetvis är det allra bäst om man tar sig tio minuter innan vaxning till att maskera listerna med maskeringstejp.
Då slipper man oroa sig för kritningar på listerna, efter polering och vaxning.
Som alternativ till tejp kan man smeta in dem med vinylbalsam, för att skydda dem.

Har man dock väl fått kritiningar, så finns det en del produkter på marknaden som tar bort dem.
Det är möjligt attt din vanliga (alkaliska) fälgtvätt eller insektsbort fungerar.
Men prova på en liten bit först och se till att det inte kommer på lacken eller torkar in.

//David

här sitter det

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?