- ons 06 aug 2014, 22:10
#886684
Jag har haft båda. De är verkligen varandras motsatser. D5 är en traktor med rejält drag på låga varv men inte så mycket mer. Full av bröligt femcylindrigt morr också. Gillar man det så är det härligt, vill man ha tyst motor är det helt fel.
3.2 måste vara Volvos mest missförstådda motor, åtminstone i Sverige. Den drar lite dåligt på låga varv men gillar att varva och sjunger ordentligt på höga varv. En egentligen ganska sportig motor som dock har oturen att paras med dåliga automatlådor och trötta chassin i XC90, S80 och V70. Den borde sitta i en manuell S60 med sportchassi. Förbrukningen kan se hög ut på papperet men i verkligheten drar den inte mer än en 2.5T. Jag körde min V70II 3.2 på ungefär 1.1 och då är jag inte rädd för gasen. Min S40T5 AWD Aut drog mycket mer, vanligen runt 1.3.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i