Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kitchenfreak
Hej,

jag tycker att det är lite skititgt i motorrummet på min v40.
Hur gör man enklast rent å fin där? Är det nått man bör tänka på eller kan man ta slangen å spruta... (vattenslangen) :oops:

Eller ska man putsa med trasa eller vad? :D

Tack för tips!
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, man kan rengöra motorrummet med en vanlig vattenslang, absolut inte med högtryck! Ganska logiskt... Sedan så finns det ju ett antal s.k. "Motortvätt-medel" som man kan använda. Det viktiga i sammanhanget är att man inte sprutar en massa vatten direkt på elektronikkomponenter, luftfilterbox osv, då dessa är lite känsliga för vatten. Sedan så kan man ju putsa/vaxa ifall man är riktigt seriös, men putsa dock inte med trasa utan att använda vatten och medel, för om du börjar putsa med trasa direkt på smutset, så blir det ju en massa skrapor i lacken, vilket man ju inte vill ha...
av kitchenfreak
Ok... akn du möjligtvis förklara gärna med en bild, som du kan editera i paint eller nått å ringa in dom ytor där jag inte får spruta vatten.. hehe

Hoppas det inte är mycket att begära... vill inte pajja bilen...
Jag kan knäppa kort på motorn å maila dej :D

Försöker hitta en bild men jag hittar inte nån på en -00 2,0T

: / men jag kanske inte behöver skölja av den.. jag kan ju som sagt använda en hink vatten+rengöringsmedel och en trasa :D
Användarvisningsbild
av Ramon
Har letat lite efter bilder i motorutrymmet, på en likvärdig v40 som din, dock utan större resultat. Men jag kan kanske förklara lite mer utförligt...

Tvättar du med slang alternativt med en hink vatten, svamp och medel, och sedan skölja av med vatten, så kan du inte åstadkomma någon större skada fast de råkar komma vatten på elkontakterna osv. De tål vatten, dock inte hur mycket som helst. Dessa så kallade elkontakter som jag pratar om, ser man på diverse olika ställen i motorutrymmet, oftast har de typ någon tejpliknande sak runt anslutningarna, oftast svart, för att skydda ytterligare. Kontakterna brukar oftast vara färgglada.

Sedan så ska man ta det lite försiktigt vid luftfilterboxen, som sagt, för den är ju inte 100% vattentät... Vidare så kan man vara lite försiktig vid vad ska man säga, "slanganslutningar", dvs. på sådana ställen som en slang "går" över en annan och är fastsatt med t.ex. Kabelklämma. Det kan vid vissa fall komma in lite vatten ifall vissa slangar är spruckna osv. Sedan så kanske man inte borde spruta in en massa vatten där den har svårt att ta sig ut, som t.ex. vid stötdämparfästena. Ifall man sprutar in vatten där, så kan det ju ligga en liten pöl där, eller ja vattnet åker ju ut då man kör, men det förblir ju blött ett tag pga. det finns en liten kant där. Sedan så kan man vara lite varsam vid tändhattarna... Detta var nog det viktigaste... Lycka till med motortvätten :D
Användarvisningsbild
av nosmoke
Jag brukar använda vår hetvattentvätt (högtryck) under motorhuven.
Dock så får man använda insidan av skallen och tänka efter vart man kan gå "hårt" på eller ta det varsamt.

Innan man börjar så skall man kontrollera div. "elboxar" och andra el/luft anslutningar.

Om man ser skador på detta så visst, men du gör det på egen risk!

Men om man har en "gammal" Volvo 2/7/9XX-serie så kan man faktist gå ganska hårt fram.
Undvik bara det elektriska.

Nafta-baserade avfettningar funkar bra mot sk "motorplast" och all annan oljebaserad skit.
Men ovan avfettning torkar ut mjuka plaster, så en "återfettning" kan vara nödvändigt.

Efter motortvätt är tryckluft ganska användbart, man kan blåsa torrt runt div. tänddetaljer, kontakter.

Har gjort runt 50-talet motortvättar utan missöden...
Men men man vet ju aldrig... Någon gång så....
av pingU
Jag har alltid utfört motortvätt med högtryck och inte upplevt några som helst problem. Ett hett tips är att täcka över bl.a. fördelarlocket med en plastpåse. Avfetta, borsta med en gammal diskborste och högtrycktvätta sedan. Man kan gärna låta motorn stå igång efter för att till exempel ´låta vattnet torka. De nyare bilarna har allt oftare stora kåpor som täcker motorn som är lätta att tvätta.
av Ichnoz
pingU skrev:Jag har alltid utfört motortvätt med högtryck och inte upplevt några som helst problem. Ett hett tips är att täcka över bl.a. fördelarlocket med en plastpåse. Avfetta, borsta med en gammal diskborste och högtrycktvätta sedan. Man kan gärna låta motorn stå igång efter för att till exempel ´låta vattnet torka. De nyare bilarna har allt oftare stora kåpor som täcker motorn som är lätta att tvätta.
Det är nog inte alltid klokt att låta motorn stå igång efteråt om det tex har kommit vatten inuti någon elkontakt eller liknande. Då är det bättre att det får självtorka.
av Tommy T5
bara inte motorn är varm (arbetstemperatur) och att man inte sprutar med högtryck rakt på fördelarlocket så är en motortvätt ingen fara.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]