Moderator: Moderatorer
TakGoken skrev:Hejsan, behöver tips och råd. Hade inne mina fälgar nyligen på lackering till Volvos anthracite färgkod 932. ( ni vet samma färg som fälgarna på 850 t-gul och dom andra 850 R modellerna hade original på de 5-ekrade titan fälgar )Kulören är nog rätt men iockmed att det är så många olika veck och ytor i olika vinklar ser den antingen för ljus eller mörk ut. Ställ dig på lite längre håll från bilen så får du bättre uppfattning av färgnyansen.
Tyvärr är jag inte nöjd med resultatet då jag anser att färgen inte alls stämmer. Hade själv för många årssedan en 850 med original Titan fälgar och färgen på dom var bra mycket mörkare än färgen på mina ny lackade fälgar. Har pratat med lackeraren om detta och han säger att dom är lackade i färg 932 och att färgen stämmer. Själv anser jag att färgen inte stämmer.
Så min fråga till er på forumet är vad anser ni, stämmer färgen eller inte?
SnurreSprätt skrev:Nu är det lite svårt att se riktigt tydligt på bilden iom vinklar, ljus osv...Men!Jag skulle vilja påstå att den nya färgen är rätt. Polera bilen med nått riktigt finkornigt polermedel. Skaffa en excentermaskin för slipning. Finns polerkuddar. Kolla bara så du får rätt diameter på kudden medelhård funkar i alla väder. Hård till röda och gröna bilar om dom är mycket oxiderade. Tryck inte bara låt den dansa på ytan. Gäller även när du ska slipa bort färg.
Man kan inte alltid lita fullt ut på biltillverkares kulör koder då dom ibland blir uppdaterade genom åren.
Ex att en kulörkod 1996 kommer åter 2016 men då har ett recept som inte är originalet från 1996 identiskt. (normalt brukar det stå som tillägg till kulören fram t.o.m år xxxx eller modellkod osv, men ibland inte).
Lämnar man bara en kulörkod så är det mao inte helt säkert att det blir samma, en del kulörer har även A/B/C varianter av sig, lite beroende på vilken marknad dom är avsedda för.
Lika så en del skiljer mellan vatten/lösningsmedel baserat osv i nyansen sen på färdig färg.
Hur många myn det är sprutat med, ev färg på grunden osv.
Ända vettiga är att kolla färgkartor och granska super noga innan det sprutas. Eller ännu hellre försöka få några prover sprutade och jämföra med dessa.
GLIZ skrev:Polermedel utan silikon i.SnurreSprätt skrev:Nu är det lite svårt att se riktigt tydligt på bilden iom vinklar, ljus osv...Men!Jag skulle vilja påstå att den nya färgen är rätt. Polera bilen med nått riktigt finkornigt polermedel. Skaffa en excentermaskin för slipning. Finns polerkuddar. Kolla bara så du får rätt diameter på kudden medelhård funkar i alla väder. Hård till röda och gröna bilar om dom är mycket oxiderade. Tryck inte bara låt den dansa på ytan. Gäller även när du ska slipa bort färg.
Man kan inte alltid lita fullt ut på biltillverkares kulör koder då dom ibland blir uppdaterade genom åren.
Ex att en kulörkod 1996 kommer åter 2016 men då har ett recept som inte är originalet från 1996 identiskt. (normalt brukar det stå som tillägg till kulören fram t.o.m år xxxx eller modellkod osv, men ibland inte).
Lämnar man bara en kulörkod så är det mao inte helt säkert att det blir samma, en del kulörer har även A/B/C varianter av sig, lite beroende på vilken marknad dom är avsedda för.
Lika så en del skiljer mellan vatten/lösningsmedel baserat osv i nyansen sen på färdig färg.
Hur många myn det är sprutat med, ev färg på grunden osv.
Ända vettiga är att kolla färgkartor och granska super noga innan det sprutas. Eller ännu hellre försöka få några prover sprutade och jämföra med dessa.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]