Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1489661
Man kan väl gissa asfalt? Fick sådana prickar på tidigare bilar. Nu är åkeriet svart och lackbehandlat = SER inga prickar längre ... :-/
Äldre sorters vax (Turtle Original på den tiden) brukade lösa upp asfaltprickar.
Annars kan du kanske hålla/gnugga försiktigt en trasa eller svamp med lacknafta mot en testyta och se om det blir rent.
av Bempo
#1491287
Lägg upp en bild om du vill ha en bra gissning. Utan bild är min gissning att du har salt kvar på lacken för petroleumavfettning är ingen höjdare på att lösa upp salt om det fått bita sig fast. Alkalisk avfettning är bättre på lösa salt.
Användarvisningsbild
av DOdell
#1492869
Bempo skrev: sön 06 mar 2022, 08:20 Lägg upp en bild om du vill ha en bra gissning. Utan bild är min gissning att du har salt kvar på lacken för petroleumavfettning är ingen höjdare på att lösa upp salt om det fått bita sig fast. Alkalisk avfettning är bättre på lösa salt.
Något liknande var säkert fallet. Bilen har varit på verkstad i två veckor nu så har inte möjlighet att visa upp. Men ska polera vid kinin 10 dagar så får se om de är kvar eller ej. Tack!
Huvisolering

Beställde en isolering nu, lika bra då […]

Hej Volvomekare. Jag har under en lång tid h[…]

Axeln behöver putsas och smörjas då[…]

V50 T5, Motor dör

Mätte batteri idag med följande resultat[…]