Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Fälgar för 14000.- och visst f-n körde jag på en trottoarkant. Det är inte mycket (3x10-15mm) men fruktansvärt irriterande. Jag tänkte "fusklaga" själv tillfälligt och sedan lämna in fälgen när det blir dags för vintersvålarna. Vad/hur gör jag? Kan jag slipa lite försiktigt och lägga på någon färg? Vilken typ av färg ska jag använda i så fall? Alla tips är välkomna.
Användarvisningsbild
av Funk
Skall du ändå lämna in dem så gör inget, möjligen lite bättringfärg för att förhindra oxidation bara.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
Det där är typiskt men nya fina DYRA fälgar. Man kan köra med halvskabbiga orginal hjul och aldrig köra mot något men köper man nya och är extra försiktig så sitter de i trottoaren inom en vecka :evil:
Men som funk skrev så lite bättrings färg i snarlik nyans gör susen och stoppar att det ev kryper vidare :(
av Addekarlsson
Tänker du lägga om inom kort, låt säga några veckor, så låt det vara helt orört.
För börjar du kladda med för ändamålet ej avsedda saker, så kommer den som ska renovera fälgarna bara bli irriterad. För använder man fel saker, så försvårar man arbetet bara.

Men för att tillfälligt stoppa korrosion skulle jag rekommendera att du letar fram den färg som är till fälgarna. Det kan generalagenten för fälgmärket i sverige svara på. Om inte den lokala återförsäljaren kan svara på det alltså.

Mvh/ Adde
av flink
Adde har helt rätt som vanligt!
Gör ingenting... att dom skulle börja oxidera på så kort tid är nog ganska överdrivet...om du inte syrabadar dom förståss ;)

Av egen erfarenhet så är det väldigt mycket extrajobb om en novis människa vart och försökt "laga" med nått som han/hon kanske inte borde.
Men jag förstår om du är irriterad...det hade jag också varit.
av Jed-Works
Drog ett av mina framdäck i en jävla håla så nu ser det ut som en bäver tagit en tugga... :cry:
...menar ni att det går att fylla i och laga detta med bra resultat? :???: - skulle vara kanon för jag har varit sur och tvär sen mötet med hålan igår!
av flink
Jed-Works skrev:Drog ett av mina framdäck i en jävla håla så nu ser det ut som en bäver tagit en tugga... :cry:
...menar ni att det går att fylla i och laga detta med bra resultat? :???: - skulle vara kanon för jag har varit sur och tvär sen mötet med hålan igår!
Är det stor bit som lossnat?
Troligen går det att svetsa igen skadan och slipa till det så blir det som köpes ;)
Skulle nog inte prova på att fixa den själv då jag inte är nån hejjare på aluminiumsvetsning.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]