- ons 07 jul 2021, 20:54
#1453197
Ska under semestern polera en röd bil, tillhörande en släktings bekant.
Bilen är en typ 20 år gammal Italiensk kärra med solid röd lack, som nog aldrig har sett en polermaskin.
Jag frågade hur illa det var och fick bara ett enormt skratt tillbaka
Bilen körs inte många hundra mil varje år och står dagligen ute, så kanske inte så konstigt att det är som det är.
Det sades att klarlacken (?) till viss del har börjat lossna, det beskrevs ungefär som man brukar se på bilar i varmare länder. Här får man nog ta det piano...
Vad behöver man tänka på?
Min tanke är att börja med en rejäl och grundlig tvätt med avfettning, flygrostlösare etc.
Kan man köra på som vanligt med rubbing (medelhård trissa) följt av polering (mjuk trissa) eller brukar en polering räcka till dessa lacker?
Alla tips och råd är välkomna!
Bilen är en typ 20 år gammal Italiensk kärra med solid röd lack, som nog aldrig har sett en polermaskin.
Jag frågade hur illa det var och fick bara ett enormt skratt tillbaka

Bilen körs inte många hundra mil varje år och står dagligen ute, så kanske inte så konstigt att det är som det är.
Det sades att klarlacken (?) till viss del har börjat lossna, det beskrevs ungefär som man brukar se på bilar i varmare länder. Här får man nog ta det piano...
Vad behöver man tänka på?
Min tanke är att börja med en rejäl och grundlig tvätt med avfettning, flygrostlösare etc.
Kan man köra på som vanligt med rubbing (medelhård trissa) följt av polering (mjuk trissa) eller brukar en polering räcka till dessa lacker?
Alla tips och råd är välkomna!

Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...