Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Delgad
Hej VolvoExperter,

Går det att laga dessa bucklor eller är det omöjligt? Se bilder och kom gärna med tips. Har hört att man kan hälla hett vatten och sedan iskallt vatten efteråt, funkar det ?

Stort tack!
1.jpg
1.jpg (97.14 KiB) Visad 10181 gånger
2.jpg
2.jpg (60.02 KiB) Visad 10181 gånger
Användarvisningsbild
av pb81
Bara att lämna in till en rekondfirma så knackar de ut de där utan problem. Jag fixade ett dörruppslag på min för nån vecka sedan, inga spår alls efter bucklan.
Nej, vatten fungerar inte. Speciellt inte på ett veck som på hjulhuset.
Värme i kombination med att knacka kan gå. Vassa veck är näst intill omöjliga att få bort helt. Behöver ofta spacklas lite på slutet.
Om det är svårt att komma åt bakom blir det ännu klurigare. Jag har varit med om att svetsa fast stånghammare på utsidan, rycka ut, skära bort svetsen, svetsa på nytt ställe, rycka, skära bort... Så kan man hålla på några timmar. Sen får man spackla det som är kvar och så lackera. Proffsen lär byta delen då, men har man studentekonomi kan det vara ett alternativ.
Jag tror att dina bucklor är för "skarpa" för att vara enkla att få bort.

Mjuka bucklor brukar gå bra, men så fort du har veck så släpper lacken och du kommer att behöva spackla och lacka om det ska bli riktigt bra.

Med det sagt så kan en rekondfirma med stor sannolikhet få det hela bättre. Jag skulle bli förvånad om det blev perfekt, men det kanske det inte behöver bli.
Har själv sysslat me s k PDR-teknik (PDR: Paintless Dent Repair eller Färglös buckelreparation på svenska) på hobbynivå. Min "utbildning" i ämnet kommer till stor del från tuben så den bör betraktas som mycket bristfällig. Har dock lyckats fixa bucklor på min, svågerns och några bekantas bilar.

Det finns två sätt att angripa bucklor med PDR-teknik:

1) Genom att med metallstavar massera ut bucklan inifrån (knacka är en dålig metod och används inte inom PDR-branschen annat än att försiktigt knacka in en buckla utifrån med en speciell "tap down pencil").

2) Genom att med smältlim och en speciell slaghammare dra ut bucklan. Här pratar vi om speciellt smältlim framtaget för just detta ändamål. Finns att köpa på nätet för olika temperaturer och olika utformning av bucklor. Amerikanska handlare har de bästa limstvarna för olika PDR-ändamål. De som finns i handeln i Sverige exv Biltema, Jula, Byggmax, K-Rauta mm är rena smörjan. Totalt värdelöst! Likaså kallt och kokhett vatten.

Enklast är att massera ut större "mjuka" bucklor utan skarpa kanter. Två av dina bucklor sitter på sämsta tänkbara plats (de två på vecket som går längs hela bilsidan. Just den som sitter längst ut på framdörren är omöjlig att massera ut från insidan, dessutom är plåten mycket hård just på den platsen. Den får dras ut med PDR-lim. Övriga är enkla att åtgärda av en duktig PDR-tekniker. Eventuella märken och repor i lacken poleras bort.

Du ska inte anlita en rekondfirma utan en etablerad och PDR-utbildad PDR-tekniker. Han kommer återställa plåten till nyskick. Kolla gärna på tuben vad en skicklig PDR-tekniker kan åstadkomma. De är helt otroliga, man tappar hakan.

Sök på "PDR repair". Det finns en uppsjö av videoklipp som behandlar denna typ av reparation. Den här ryska killen är min favorit. Sannerligen en konstnär:

Kolla även:

Kan inte nog poängteras ännu en gång: se till att en utbildad PDR-tekniker gör jobbet!!!
D4 VEA dricker olja

Inget som behövs, det hade bara varit bra att[…]

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]