Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av boeder
Hur får man enklast loss fastsatta ventilhattar Silver, jag skulle fylla på luft på vinterdäcken idag och lyckades endast få loss en ventilhatt. Har provat alla möjliga tänger - smörjmedel - värme etc. och inte lyckats. Blir till att besöka däckfirman och be dom demontera däck ifrån fälg för att sedan montera ny ventil. Däcken har endast gått en säsong och kommer aldrig mera att skaffa aluminum hattar, blir i plast eller gummi.
av flink
Aluminium ärgar fast...ingen bra grej att sätta som ventilhattar tydligen ;)
Bara att plocka fram poligripen och vrida?! Men var gärna i närheten av en däcksverkstad eller ha ett reservdäck i beredskap.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har nästan inte haft några problem med ventilhattar .Men billiga från biltema/micro brukar ärga fast så in i h_lvete. Jag fick slipa sönder de med en liten dremmel för att slippa byta hela ventilen. Kan ju vara ett tips om du vill spara några kronor och har en dremmel hemma :wink:
Jag har cromade hattar från gummihuset på vinterhjulen och de går att lossa ganska enkelt :)
av Addekarlsson
När man skruvar dit ventilhattar i alu, så ska man smörja in gängorna med lite olja först. Detta just för att förhindra denna ärgbildning som blir.

Mvh/ Adde
av boeder
Addekarlsson skrev:När man skruvar dit ventilhattar i alu, så ska man smörja in gängorna med lite olja först. Detta just för att förhindra denna ärgbildning som blir.

Mvh/ Adde
Det har jag lärt mig nu, fick knippsa av ventilerna hos däckfirman som sedan fick demontera däck, balansera på nytt, samt ny ventil. De satt så hårt att ventilen bara gick runt, gick inte hålla emot. Nu är det fixat i alla fall. Mycket arbete för ett par ventilhattar skull.
av Addekarlsson
Man lär sig nått nytt varje dag. :wink:

Skönt att det löste sig, även om det inte är kul med så pass stora operationer för några hattar.

Mvh/ Adde

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

XC70 2016

fattade jag rätt? länkarmsbussningar B&A[…]

Angående produktionen så har de en au[…]