Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är på jakt efter en uppsättning nya sommardäck för våren 2021, och funderar på Michelin CrossClimate+ som sommardäck. Mer bakgrund nedan:

Jag har relativt nyligen köpt en begagnad Volvo S40 från 2008 som första bil, och till den bilen kom två uppsättningar däck. En uppsättning sommardäck (Continental on jag minns rätt?), som sitter på bilen nu, men som förmodligen gör sin sista säsong i år (när jag kollade mönsterdjupet ett parm ånad sedan så var mönstret kanske 4 mm på det sämsta stället), och en uppsättning dubbdäck (Michelin om jag minns rätt? Minns inte modell) för vintern, som ser ut att klara några säsonger till.

Jag bor i en närförort till Stockholm, och min körning är mest i Stockholms Län med omnejd. Det händer att jag på sommaren åker ner till Skåne och kör där. Jag pendlar inte med bilen (jobbar hemifrån) utan den används mest för att köra privata ärenden, resor till aktiviteter, och några enstaka korta arbetsresor. (Egentligen så kan man ifrågasätta om jag ska ha dubbdäck med tanke på hur jag använder bilen, men de däcken är inte aktuella att byta just nu. Jag har dubbdäck och kommer att använda dem på vintern och behålla dem tills att de är uttjänta, för att sedan fundera på om jag ska ha dubb igen till nästa uppsättning vinterdäck.)

Jag tänker mig att köra på mina sommardäck några veckor till beroende på väder, och byter till mina dubbdäck och sedan byter tillbaka till sommardäck till våren. Då vore det bra tänker jag att byta till nya däck. Beror på hur slitna de är när de tas av så klart, om de klarar en säsong till.

Frågan är då: Vilka sommardäck väljer jag? När jag googlade däck så hittade jag en intressant modell, nämligen Michelin CrossClimate+.

Enligt Michelins egna marknadsföring i Norden så är detta ett sommardäck som även är anpassat för vår och höst, och kan hantera oväntade snöfall och liknande bättre än ett renodlat sommardäck. Detta känner jag som ganska förnuftigt, jag tror att det är viktigare att ett däck funkar tillräckligt bra vid många olika scenarion, snarare än att man optimerar för ett specifikt scenario (torr asfalt) till uteslutande av allt annat. https://www.michelin.se/auto/tyres/mich ... imate-plus

Lite mer information jag hittat:

Michelin ser inte CrossClimate+ som ett vinterdäck (även fast de rent legalt är godkända som ett sådant) för nordiska förhållanden. Detta köper jag rakt av, jag har tänkt använda däcket för vår-sommar-höst och använda ett renodlat vinterdäck på vintern. https://www.dackavisen.se/michelin-reko ... interdack/

Auto Motor Sport gjorde ett test "I samarbete med Michelin" där de bl.a. i artikens Del 2 jämförde däcket med ett renodlat sommardäck från Continental. Slutsatsen verkade vara att Michelin-däcket är lite sämre på torr asfalt än Continental-däcket, men ändå godkänt. Det framgår tyvärr inte av artikeln vilken temperaturen var vid testet (sannolikt inte sommar med tanke på att testet publicerades i mars...), vilket tyvärr gör det svårt att dra några slutsatser. Deras slutsats är att det kan vara en idé med 3 däckuppsättningar, en för vinter, en för vår/höst, och en för sommar. Däckverkstaden skulle säkert bli glad över detta, men jag är själv skeptisk till om detta är nödvändigt.

Däckdebatt publicerade i 2018 en artikel, där så klart Michelin tyckte att deras CrossClimate+-däck var skitbra, medan en representant för Pirelli hävdade att det inte finns några magiska kompromisser. Fick inte ut mer än så av artikeln: https://www.dackdebatt.se/teknik/e/38/o ... runt-dack/

Har även hittat lite forumtrådar, bl.a. på Vi Bilägares forum och här på Jag Rullar.

Tråden på Vi Bilägare var tyvärr inte supergivande men jag länkar den ändå: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... ss-climate

Här på Jag Rullar så förekom redan tidigare i år en tråd om sommardäck där bl.a. CrossClimate+-däcket figurerade: viewtopic.php?f=46&t=156758&hilit=crossclimate - Jag hittar där att de som haft CrossClimate+ varit nöjda, men sedan finns det så klart en del generella kommentarer mot "året runt-däck" i allmänhet. (Jag tror inte att CrossClimate+ är i det segmentet), men utan särskilt mycket kött på benen.

Det jag däremot inte hittar hur mycket jag än googlar är ett seriöst test där Michelin CrossClimate+ testas mot renodlade sommardäck under svenska sommarförhållanden. De tester jag hittar jämför istället med andra "året-runt-däck" som inte är avsedda för nordiska förhållanden. (Det beror så klart delvis på att CrossClimate+ marknadsförs som ett året-runt-däck nere på kontinenten.) Jag har därför svårt att bilda mig en uppfattning om hur väl däcket faktiskt funkar under sommarhalvåret.

Därför ställer jag frågan till forumet: Vad är det som jag missat? Som det ser ut just nu så verkar detta vara ett perfekt sommardäck för den som har dubbdäck och inte vill köra med dubbdäck mer än nödvändigt, och samtidigt vara beredd på vårt knäppa omväxlande vårväder i Sverige. Vad är det jag förlorar på detta under t.ex. sommaren, och kan det vara så att det priset är värt att betala för flexibiliteten vår/höst?
Jonathan Benson har lagt upp några tester av Crossclimate i sin youtube kanal: https://www.youtube.com/user/TyreReviews
Men jag tycker du uppfattat däcket korrekt: ett sommardäck med vissa vinteregenskaper. Inte att förväxla med odubbade vinterdäck som INTE ska användas på sommaren.
Man tappar typ 3-5% prestanda i torrt väglag men vinner på andra egenskaper.
4mm räcker, kör inte som en idiot i regn bara. Borde hålla minst till mitten av sommaren om du inte pendlar. 1.6mm är minimum, vanligtvis rekommenderas byte vid vid 2-3mm.

Crossclimate+ är för dyra för prestandan de ger. Sommardäck är bättre på sommaren.
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2 ... e-Test.htm

Sen är jag väl tveksam till att det behövs dubbdäck i Stockholm. Ett par bra dubbfria borde räcka och billigare sommardäck.
ThomasT skrev:Jonathan Benson har lagt upp några tester av Crossclimate i sin youtube kanal: https://www.youtube.com/user/TyreReviews
Men jag tycker du uppfattat däcket korrekt: ett sommardäck med vissa vinteregenskaper. Inte att förväxla med odubbade vinterdäck som INTE ska användas på sommaren.
Man tappar typ 3-5% prestanda i torrt väglag men vinner på andra egenskaper.
Tack. Jag har kollat lite på de där videona, och den slutsats jag kommit fram till att även om Crossclimate+ är bra, är att sommaregenskaperna på Michelin Crossclimate+ inte verkar vara så unikt bra jämfört med andra året-runt-däck, och att det kan finnas andra däck som är ännu bättre. Å andra sidan är detta det enda "sommaroptimerade" året-runt-däcket jag hittar till ett bra pris.
KalleJ skrev:4mm räcker, kör inte som en idiot i regn bara. Borde hålla minst till mitten av sommaren om du inte pendlar. 1.6mm är minimum, vanligtvis rekommenderas byte vid vid 2-3mm.

Crossclimate+ är för dyra för prestandan de ger. Sommardäck är bättre på sommaren.
https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2 ... e-Test.htm

Sen är jag väl tveksam till att det behövs dubbdäck i Stockholm. Ett par bra dubbfria borde räcka och billigare sommardäck.
Vi får se hur länge de håller. Efter lite googlande så kan det vara så att jag är lite väl tidigt ute med att byta däcken, och de kan hålla någon säsong till ändå. (Och då kan ju marknaden för däck se annorlunda ut så att jag landar i en annan slutsats...)

Angående testet: Det där var ju precis det jag ville se: Däckets sommaregenskaper jämfört med renodlade sommardäck, så det var ju bra! Förvånansvärt bra bromsprestanda i våta förhållanden t.ex. (Jag tror som sagt att det är viktigare att ett däck är bra i svåra förhållanden än att de är bäst i optimala förhållanden.)

Angående pris, anledningen att jag började titta på just CrossClimate+ var att priset var ungefär samma som renodlade sommardäck av mer namnkunniga tillverkare. Euromaster (där jag har mina hjul på däckhotell idag) tar 839 kr/däck för dessa i min storlek (15"). Deras billigaste sommardäck ligger på runt 663 kr/hjul, och jag hade kanske inte köpt de billigaste heller, så total besparing på billigare däck blir typ 500 kr totalt, så att de skulle vara dyra känner jag inte igen där jag har kollat i alla fall.

Angående vinterdäcken så håller jag absolut med dig. Jag hade inte köpt dubbdäck om jag köpt däcken nya för att köra runt i Stockholm med omnejd vintertid (särskilt eftersom det finns gator där man inte får köra med dubbdäck, men sedan är det ju också ofta samma gator man inte får köra på p.g.a. Miljözon 2), men det var de däck som följde med bilen när jag köpte den beg. Då tänkte jag att det är lika bra att köra slut på däcken, och sedan köpa friktionsdäck när det är dags att byta. Tvivlar på att det är lönsamt att försöka sälja av dessa däck och sedan köpa friktionsdäck, så därav är jag fast med förra ägarens tveksamma beslut kring däcken så länge. :-)
Okej 15" och 839kr för Crossclimate+ ändrar ekvationen, i 17" 225/50 kostar de 1700kr/st. :-o. Vanliga sommardäck runt 1000kr.
Inte de bästa däcken med i de testet heller. Uniroyal Rainsport 5 är bra i vått exempelvis, sen är inte bromssträcka allt. De ska kunna svänga och hantera stående vatten också =)

Tror inte det spelar någon större roll sålänge du inte kör "vinterdäck" året runt.
Kolla på vanliga 4-säsongs däck eller däck med mer mönster annars.

Eller skriv din dimension så kan vi hitta något.
KalleJ skrev:Okej 15" och 839kr för Crossclimate+ ändrar ekvationen, i 17" 225/50 kostar de 1700kr/st. :-o. Vanliga sommardäck runt 1000kr.
Inte de bästa däcken med i de testet heller. Uniroyal Rainsport 5 är bra i vått exempelvis, sen är inte bromssträcka allt. De ska kunna svänga också =)

Tror inte det spelar någon större roll sålänge du inte kör "vinterdäck" året runt.
Kolla på vanliga 4-säsongs däck eller däck med mer mönster annars.

Eller skriv din dimension så kan vi hitta något.
Jag gick ner och kollade på bilen och jag har totalt fel när jag killgissade att sommardäcken var Continental-däck. Måste ha blandat ihop med något annat. Visade sig till och med att det inte ens är samma däck fram och bak. (Ja, ni märker vilken koll man har...)

Min dimension är 195/65R15 hur som helst. (Det var det jag hade fått upp när jag sökte på regnummer men det är ju alltid bra att vara helt säker...)

Framdäcken är Nexen N Blue HD Plus (som efter lite snabbgoogling inte verkar vara några kanondäck direkt), medan bakdäcken är Goodyear EfficientGrip Compact. Jag vet att det är sämre mönsterdjup på däcken bak (fel, men det var så när jag köpte bilen, något jag tänkt fixa när det var dags att byta till sommardäck igen efter vintern. "Bästa däcken bak" heter det ju, det är ju svårt när de "bättre" däcken är mer slitna. ;-) Det är alltså Goodyear-däcken som när jag kollade för ett par månader sedan hade typ 4 mm kvar, Nexen-däcken hade typ 5 mm.
Framhjulsdriven bil, de kommer slita sig jämnt. Den "regeln" gäller mer vinterdäck om du frågar mig. Finns roligare saker att lägga pengar på än nytt gummi. Kolla när de är tillverkade, jag hade behållit de däcken nästa sommar också.

Inget större brister med Euromasters billigaste Falken däck heller. 3:a i senaste testet. Om du ändå känner att du vill ha nytt gummi.

Falken ZIEX ZE310 EcoRun
https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Falk ... m#alltests

Har inget bättre svar än vad som skrivits, men en liten "parantes". När jag körde med min Volvo PV som bruksbil hade jag olackerade, väl putsade Shellby fälgar (5,5x15) från en Ford Mustang. Ford och Volvo hade ju samma bultmönster. Dessa fälgar var oerhört känsliga för vägsalt så jag körde bara maj, juni, juli och augusti med dom. Vinterdäck (dubbade) körde jag november, december, januari och februari. Övriga månader körde jag med sommardäck (Micheln ZX).
D4 VEA dricker olja

Inget som behövs, det hade bara varit bra att[…]

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]