- ons 02 okt 2019, 06:35
#1340117
Problemet med att applicera resultatet från en sådan studie på hela befolkningen blir lite som att säga att om vi begränsar motoreffekt till 100 hk kommer vi ha färre dödsolyckor. Inte för att motoreffekt i isg dödar men att det finns en liten grupp som inte kan hantera snabba bilar moget i trafiken. Var ju en studie från folksam som sa att fyrhjulsdrivna bilar var inblandade i fler olyckor på vintern, eftersom förarna inte förstod att det var så halt. I Sthlmstrafiken ser jag det varje år, många som inte förstår hur små marginaler de kör med, oavsett fyrhjulsdrift, dubbat eller friktion. Så för individen som anpassar sin hastighet efter väglaget ser jag inte att det skulle vara farligare att köra dubbfritt eller för den delen fyrhjulsdrivet 

Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18

Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18