Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Gjorde en totalrengörning invändigt i helgen. Bla rengöring av skinnet med en läderrengörning och därefter la jag på en skyddande kräm. Någon som vet hur ofta man behöver/bör göra detta? (Har en V70N med halvskinn)
Användarvisningsbild
av Loner
Svårt att svara på, beror ju på hur mycket man sitter i bilen och sliter..

Men minst 4ggr per år säger jag utan att veta hur många timmar du sitter och sölar i bilen..

/L
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Kör väl ungefär 1500 mil på ett år. Blir mest till och från jobbet, affären och såna resor.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Hmm...känner man inte det på skinnet? Alltså när det börjar kännas lite "torrt" eller vad man ska säga...då borde det vara dags att lägga på lite nytt.

4 ggr per år tyckte jag lät ambitiöst. Jag har lagt på 1 ggr hittils...men det känns lite för lite. Dock jäkla jobbigt med halvskinn eftersom man lätt sölar ner textilytorna när man gnuggar in smorningen.

Var tredje månad är nog grymt bra...iaf i början kanske om man inte smörjt innan något.

Frågan är om/när det kan bli för mycket, så att skinnet inte suger upp smörjningen längre, och det börjar kladda av sig?
Användarvisningsbild
av Loner
4ggr per år låter ambitöst, men var tredje månad är grymt bra,
vad är skillnaden?

Grejen om man smörjer ofta är att man bara behöver ett tunt tunt lager..
Grabbar ni har väl gjort lumpen och fått smörja era skor varje dag? Gissa varför..

/L
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Loner skrev:4ggr per år låter ambitöst, men var tredje månad är grymt bra,
vad är skillnaden?

/L

haha...ja, precis...syftade faktiskt på dig där din ambitiösa rackare! :P Är man noggran blir det ofta bra också.

Men fan..in lumpen, då geggade man ju både in och utsida..shit..ju mer smörja desto hårdare var man ju. Eller var det tvärt om...hehe
av Lindfalas
Hmm man skall INTE smörja in mera än det behövs. Blir det för mycket fett i skinnet kan det bli defekt. 4 gånger per år är tok för mycket.
Dessutom bör man alltid tvätta dem innan man lägge på något.
Dock behövs det inte alltid att lägga på fett.
MAn kan ofta känna på skinnet om det behövs eller ej.
Normalt kan ett skinn vara "obehandlat" flera år innan det ens behövs fettas in igen.

Greetz

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

XC70 2016

fattade jag rätt? länkarmsbussningar B&A[…]

Angående produktionen så har de en au[…]