Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
undrar vad det korrekta lufttrycket skall vara till v70n ,

man blir inte riktigt klok när man läser dessa tabeller, står normaltryck 2 bar fram och bak och max 2.8 , känns som väldigt lite, har alltid kört lite av ett mellanting, brukar hålla mej runt 2.6 , antar bilen både drar mer och känns mer svampig på för lite luft ?
Användarvisningsbild
av Perra83
2,6 är väl okej. Jag har inte mer i mina 19". Köra samma nu på vintern fast med 18".
Känns däcken som en död snok kan du väl pysa i lite. Är det jobbigt stötigt släpper du ut lite.
Olika däck uppför sig olika. Att bränsleförbrukningen påverkas av något hekto är inte troligt. Kör du nedåt 1,5 kanske men då är nog risken stor att däcken skadas.
Användarvisningsbild
av ThomasT
volvov702002 skrev:undrar vad det korrekta lufttrycket skall vara till v70n ,

man blir inte riktigt klok när man läser dessa tabeller, står normaltryck 2 bar fram och bak och max 2.8 , känns som väldigt lite, har alltid kört lite av ett mellanting, brukar hålla mej runt 2.6 , antar bilen både drar mer och känns mer svampig på för lite luft ?
Nä, det är inte väldigt lite... och bilen kommer inte dra märkbart mindre för att du kör med 2.6... Du kommer dock få lite skarpare instyrning med 2.6 om du nu uppskattar det.

.
av volvov702002
ThomasT skrev: lör 24 nov 2018, 18:56

Nä, det är inte väldigt lite... och bilen kommer inte dra märkbart mindre för att du kör med 2.6... Du kommer dock få lite skarpare instyrning med 2.6 om du nu uppskattar det.

.

men d menar du man kan gott hålla sej på 2bar som det är rekommenderat ?
Användarvisningsbild
av ThomasT
volvov702002 skrev:
ThomasT skrev: lör 24 nov 2018, 18:56

.

men d menar du man kan gott hålla sej på 2bar som det är rekommenderat ?
Vad jag menar är att däckstrycket är inte skrivet i sten utan som alltid med däck så handlar det om kompromisser. Prova lite vad som passar dig, dock ska man undvika alldeles för höga tryck vilket en del är förtjusta i... (för låga också givetvis).

.
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]