Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag vaxade min 850 för hand för ett par dagar sedan med ett vanligt Turtle Wax och måste medge att jag är relativt nöjd med resultatet. Är ny inom vax- och polerbranchen så jag vet inte hur det ska se ut riktigt, men nu blänker det iaf. :P

Problemet är att det flytande vaxet la sig i alla stenskottsgropar som fanns i motorhuven och därefter stelnade, så nu ser det för jäkla kul ut. :)

Är det ngn som har ngt tips på hur jag kan få bort dem? Ska jag prova att vaxa bilen med ett färgat vax istället? Gör det nån skillnad om jag köper en polermaskin, liksom äter den sej genom vaxet bättre?

Tacksam för svar!
/Andreas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nästa gång du tvättar kan du ju köra lite extra på stenskotten med högtryckstvätten.

Köp en ordentlig polermaskin ingen såndär ratt modell.
Biltema har en bra prisvärd polermaskin som jag kan rekomendera
Det är främst för att lägga wax med och lättare polermedel.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=98894
Användarvisningsbild
av Andreas850
Ah, det låter klokt. En till fråga, vad är "såndär ratt modell" för en polermaskin? Alltså inte en enda trissa, eller hur menar du?
Användarvisningsbild
av Andreas850
Ah, många tack och bock för råden. En sista fråga då, Har du ngt speciellt vax jag ska lägga på som är prisvärt eller tror du det fungerar med samma turtlewax som stelnar till hårdvax igen?

mvh
Andreas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag kör mycket med lahegas produkter både hemma och på jobbet och är nöjd med det. Ett mycket lättarbetat wax som du kan pröva är lahegas bananwax nr33. (B) Men om du tycker turtles waxs är bra så kör på det.
Andreas850 skrev:Hej! Jag vaxade min 850 för hand för ett par dagar sedan med ett vanligt Turtle Wax och måste medge att jag är relativt nöjd med resultatet. Är ny inom vax- och polerbranchen så jag vet inte hur det ska se ut riktigt, men nu blänker det iaf. :P

Problemet är att det flytande vaxet la sig i alla stenskottsgropar som fanns i motorhuven och därefter stelnade, så nu ser det för jäkla kul ut. :)

Är det ngn som har ngt tips på hur jag kan få bort dem? Ska jag prova att vaxa bilen med ett färgat vax istället? Gör det nån skillnad om jag köper en polermaskin, liksom äter den sej genom vaxet bättre?

Tacksam för svar!
/Andreas
Tja bra att du är nöjd, men det är inget bra vax till att börja med.
Vax i stenskott är ett problem. Det är dock ofta det är grundfärgen som lyser. Den är ofta vit.
Det du kan göra är helt enkelt att lägga i färg i dem.
Använd EJ färgat vax. Det är rena skiten. Går bort i nästa tvätt och det ser sen illa ut.
Skulle funka lika bra med an vanlig vaxkrita som barn använder.
Men bara ide´n är dum.
Bättre att laga det som ser illa ut och sedan vaxa det.

Fördelen med en maskin när du lägger på vaxet är att du får vaxet jämnare på lacken och du masserar bättre in det i porerna på lacken.

Testa gärna Sonax extream serie om du vill ha bra medel för konsumentbruk.

Greetz

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]