Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micke_vb
Funk skrev: Antingen med väl kalibrerad mutterdragare, eller med momentnyckel...

Men skall man följa vetenskapens alla regler så är momentangivelserna för osmorda bultar och det brukar funka bra.

/Thomas
Vad använder du för mutterdragare?

Vetenskapens alla regler känner jag tydligen inte till fastän jag livnärt mig väldigt bra på just momentdragning och dyligt... Vid lite högre moment får du en en rätt stor torsionkraft som gör att det inte alls blir speciellt bra med osmorda skruvar. Jag lyckades minska momentet med mer än 50% genom att använda "rätt" smörjmedel på skruvarna/muttrarna för att uppnå den önskade sträckningen..
Användarvisningsbild
av Funk
Vetenskapens alla regler känner jag tydligen inte till fastän jag livnärt mig väldigt bra på just momentdragning och dyligt... Vid lite högre moment får du en en rätt stor torsionkraft som gör att det inte alls blir speciellt bra med osmorda skruvar. Jag lyckades minska momentet med mer än 50% genom att använda "rätt" smörjmedel på skruvarna/muttrarna för att uppnå den önskade sträckningen..
Alla moment värden på Volvofabriken är angivna för "rätt" bult, där så behövs använder man smorda förband, då oftast med vaxade bultar.
Anledningen att man får nya bultar i servicessatser och liknande är just det, eller att det är lackade låsbultar eller sträckgränsdragna.

Problemet med att olja bultar (som inte skall vara det) och inte ha möjlighet att kolla det reella momentet (låsningstryck, sträckning) är att man drar för hårt.

Våra maskiner kollas och kalibreras (i alla fall då jag sysslade med det) varje vecka i mätrigg. Och man har bra koll på lufttrycket. Samt att +/- toleransen förmodligen är ganska stor på just hjul, därmed inte sagt att man skall dra åt manuellt för kung och fosterland...

/Thomas

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]