Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av MThorsen
Hej!

Första posten på detta eminenta forum!

Blev med en begagnad V60 Drive för ungefär 1,5 år sen. En bil som (för den sparsamme såsom undertecknad) inbjuder till snålkörning snarare än häftiga accelerationer. Ni som tycker det är fjantigt att försöka spara på bränslet kan sluta läsa nu ;)

Färddatorn säger 0,49 l/mil med lite mer tryck i däcken (2,7). När jag haft den inne på service hade de tagit ut lite luft till 2,5 och förbrukningen gick lite retligt upp till 0,5. Fyllde på dem igen- 0,49 igen. Däcken är förövrigt lite bredare än standard (215/55 r16) Continental premium contact 5 resp 2 (ett par av varje). Blandad körning för övrigt, bor i stan men när bilen amvänds är det mest långfärd ut på landsväg/motorväg.

Vad tror ni ett byte till mer lättrullande däck i standard-dimension (205/60 r16) skulle göra? Pratar vi ytterligare bara någon hundradels liter/mil såsom med luften eller skulle det kunna ploppa ned till mellan 0,40-0,45? Har kikat på nya Nokian Hakka Green 2 som är A-klassade i förbrukning och verkar tystare därtill med marginellt sämre grepp.

Tack på förhand /Mikael
av Lövet
Teknikens värld gjorde ett test för några år sedan där skillnaden mellan 16" och 18" (två cm bredare däck) bara gav 6% högre förbrukning.

Att gå från ett däck till ett annat i samma dimension skulle jag misstänka ger långt mindre skillnad.
Nokian Hakka är fenomenalt bra däck som rullar lätt.
Man känner direkt en markant skillnad i hur tungt bilen rullar med 215 jämfört med 195, trots 2,7 i ringtryck.
Satsa på däck med energisklass A och fyll dom till 3.0 så rullar det mycket mycket lättare, och 0,45 i förbrukning är inom räckhåll med rätt metoder.

Har en V50 1.6D och försöker komma ner i förbrukning. Tyvärr ingick 205/55/R16 Euro-friktion, men har 195/65/R15 Nordisk friktion liggande, så jag saknar bara navringar just nu.
Till sommaren har jag nya 215/50/R17 liggande, men vet med mig att de drar upp förbrukningen från 4.0 på landsväg till omkring 0.5.

Jag köper enbart nokian hakka och är enormt nöjd. De håller länge och har otroligt grepp(hakka blue). Funderar dock på att prova Nokian Rotiiva AT, men det är tyvärr godkänt för vinterbruk så det lär väl rulla trögare och slitas fortare
Det beror kanske på hur man kör också men just förbrukningen märkte jag ingen större skillnad på när jag bytte från något i stil med 235/35-19 till 205/65-15 på S80:n. Riktiga skitdäck i puckgummi på de stora fälgarna så de rullade kanske rätt bra ändå. Men gissningsvis hade bredden gjort mer i högre hastigheter, nu körde jag nästan bara landsvägsfart upp till ca 100 med bilen och bilen drog 0,68-0,72 på långkörning i båda fallen samt med dubb i 15".

Komfort, buller, spårighet och vattenplaning däremot..
av Lövet
Den största skillnaden till högre förbrukning med sommardäck är inte att de är bredare utan att ni man fortare på sommaren än vintern utan att tänka på det. Det gör mer än däckbredden.

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]