Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej

Står i valet och kvalet mellan två dubbfria vinterdäck:
Nokian wr d4 och continental ts 860 och jag undrar därför vad folk har för erfarenheter och synpunkter kring dessa däck och hur de presterar vid olika väglag samt slitage?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Blacksaab, redigerad totalt 0 gånger.
SBergdahl skrev:Varför europeiska vinterdäck? Skåne?
Tanken är att finna en kompromiss mellan hur bra de är i torrt, vått och på snö. Kommer framförallt köra på motorväg och landsväg där det oftast är saltat och plogat runt Stockholmsområdet. Nordiska dubbfria är en aning mjuka vid torrt, relativt dåliga i vått och marginellt bättre på snö. På is gäller dubb och då antar jag att det inte skiljer så mycket mellan nordiska och europeiska däck.
Jag har inga europeiska som referens men jag får säga att de VikingContact jag satt på bilen nyligen är väldigt trevliga både på torr och våt asfalt jämfört med alla dubbdäck jag haft tidigare (Nokian, Gislaved). Riktigt sommardäck är det förstås inte men jag är positivt överraskad.

Inte för att det kanske hjälper dig så mycket i din frågeställning :)

Kan tillägga att jag valde Conti över Nokian bland de nordiska däcken just för att Conti verkar få en liten aning bättre betyg just på barmark som jag ändå kör mest. De var billigare också ;)
SBergdahl skrev:Jag har inga europeiska som referens men jag får säga att de VikingContact jag satt på bilen nyligen är väldigt trevliga både på torr och våt asfalt jämfört med alla dubbdäck jag haft tidigare (Nokian, Gislaved). Riktigt sommardäck är det förstås inte men jag är positivt överraskad.

Inte för att det kanske hjälper dig så mycket i din frågeställning :)

Kan tillägga att jag valde Conti över Nokian bland de nordiska däcken just för att Conti verkar få en liten aning bättre betyg just på barmark som jag ändå kör mest. De var billigare också ;)
Intressant, tack för svar :) vad var det som fick dig att välja nordiskt dubbfritt över europeiskt med tanke på att du för det mesta kör på barmark?
Jag vill ändå att de ska funka att åka till fjällen med och liknande. Samtidigt som det känns fel att köra runt med dubb här hemma där det knappt gör någon nytta. Så vinteregenskaper är fortfarande rätt högt på listan.

Får se hur nöjd jag är efter vintern. Sämre än nerslitna dubbdäck tror jag knappast att de är ens på is och sådana har jag ju kört en del på..
Är inne på andra säsongen med Nokian Wr d4, dock med en ny uppsättning wr d4 i år.
Köpte bilen för över ett år sen och då hade dem gamla däcken 4-5mm kvar och innan jag gav bort dem så hade dem cirka 3-4mm kvar.
Vart väldigt nöjd med dem och kunde inte låta bli att köpa samma däck!
Dem har rätt lågt rullmotstånd, grymt bra grepp och bullernivån är bra den med :) .
Har testat gränserna lite med dessa däck och känner absolut inte att jag skulle behöva dubbdäck! Skulle du behöva dubb så får du väll köra på grusvägar så du får grusdubb att förlita sig på eller? :lol:
(Beställt från dackonline.com och alla gånger fått typ helt nya däck)
AWDvolvo skrev:Är inne på andra säsongen med Nokian Wr d4, dock med en ny uppsättning wr d4 i år.
Köpte bilen för över ett år sen och då hade dem gamla däcken 4-5mm kvar och innan jag gav bort dem så hade dem cirka 3-4mm kvar.
Vart väldigt nöjd med dem och kunde inte låta bli att köpa samma däck!
Dem har rätt lågt rullmotstånd, grymt bra grepp och bullernivån är bra den med :) .
Har testat gränserna lite med dessa däck och känner absolut inte att jag skulle behöva dubbdäck! Skulle du behöva dubb så får du väll köra på grusvägar så du får grusdubb att förlita sig på eller? :lol:
(Beställt från dackonline.com och alla gånger fått typ helt nya däck)
Blir nog en uppsättning av dessa :) en fråga dock, hur upplever du slitaget på däcken med tanke på att du har använt dem ett tag?
Dem gamla var rätt slitna redan förra vintern, men skulle nog ha klarat sig nästan denna vinter.
Har kört cirka 125 mil med dem nya, sist jag kollade så fanns en del av den blåa randen kvar. Nya däck brukar ha någon form av rand/ränder för att intyga/visa att dem är oanvända, tror jag?
Nokian har ju en egen märkning/slitagevarnare på däcken som visar hur många mm det är kvar, jag kan kika imorgon om någon siffra försvunnit eller är slitet.
Kom ihåg bara att köra försiktigt dem första 40-50 milen så dem blir inkörda. https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... dacken/#q2 Se däckskötsel
Lite sent svar men jag jobbar i princip dygnet runt ibland!
Kollade däcken idag (rullat 130mil nu) och det är fortfarande en klar 8 kvar, sen är en del av den blåa randen kvar!
Vill också tillägga att jag inte kört så snällt dem senaste 40-50 milen! :oops:

Annars kan du gå till exv Skruvat hemsida kn[…]

Någon som har RTTI som fungerar nu i dagsl[…]

Byte huvudbromscylinder

:-)

1. Vad kostar den? 2. Visa gärna steg f&oum[…]