Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Vinterhjulen såg lite tråkiga ut på insidan så jag åkte till OKQ8, lyfte bilen och rengjorde hjul för hjul med OKQ8:as egna fälgtvätt och gnuggade med en diskborste. Tre av hjulen gick bra men fjärde och sista såg ut som på bilderna nedan. Försökte skrapa med baksidan av borsten men det var som att dra den mot asfalt, hände inget annat än att diskborsten käkades upp. Frågade om prickbort i kassan men det var enligt honom typ samma som turtles extreme-avfettning som jag också hade med mig. Gnuggade runt det istället och med mycket möda kunde man gnugga bort en fläck på en 5-10 minuters intensivt gnuggande. Såg ut som koksad olja när man började lösa upp lite, mörkbrunt och smågeggigt.

Vissa grejer ser ut som typ tjära, andra ser ut som svart färg som någon stänkt på. Färgen går lättare att ta bort, de tjocka fläckarna kan man gnugga ihjäl sig på. Någon som har något bättre tips på vad man kan få bort det med? Eller ska man strunta i det? Vet inte om det gör någonting annat än att det är fult men det syns ju inte från utsidan.

Bild Bild
Byte huvudbromscylinder

Kopplingshydrauliken ska nog inte kunna läcka[…]

Jag kan tänka mig ett jordfel också.

Annars kan du gå till exv Skruvat hemsida kn[…]

Någon som har RTTI som fungerar nu i dagsl[…]