Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag kör Conti med dubb idag och i jämförelse med Hakka 7 & 8 så är Conti betydligt sämre på is och snö, Hakka 7 & 8 har ett helt otroligt grepp på vinterväg men jag vill inte köra med dubbdäck, har tröttnat på ljudet därför funderar jag på dubbfritt. När det gäller min däckhandlare så har han inte några stora skyltar för något märke. De sista åren har jag erfarenhet från Nokia och Continental dubbdäck, min erfarenhet av Michelin är sommardäck i nutid och dubbfritt under 90-talet den är positiv men gammal. Börjar luta åt Nokia dubbfritt efter era synpunkter.
Men frågan om 205/60-16 eller 225/55-16 blir det någon märkbar skillnad?
Med dubbfritt kommer du ha mer fäste med 225 än med 205. Tror det var vi bilägare som gjorde ett jämförande test mellan HakkaR 205 och 225, där 225 hade bäst fäste på is och snö, mer lameller som greppar tag i backen. Slask och snöplaningen blev dock marginellt sämre.

Jag ska denna vinter prova Conti Wintercontact 5, och se om jag blir lika nöjd med dessa som jag var med Hakka R.
Hakka R är ett fantastiskt däck! Även mellan europeiska däck presterar bra från Nokian. Jag har beslutsångest där. Tanken är att köra på mina Hakka WR G2 tills Hakka R3 kommer. Men samtidigt blir även de mer mellan europeiska däcken bättre. Eftersom bilen rullar på barmark här i Örebrotrakten behövs inga supermjuka däck. Gillar stadiga däck bättre som rullar lätt.
Perra83 skrev:Eftersom bilen rullar på barmark här i Örebrotrakten behövs inga supermjuka däck. Gillar stadiga däck bättre som rullar lätt.
Hitta något som rullar lättare än nordiska dubbfria går nog inte. Centraleuropeiska brukar rulla tyngre än våra nordiska.
Skulle jag bo där det mestadels var 5+ och omväxlande torr och våt asfalt, då skulle jag också snegla på ett bra centraleuropeiskt.
Men på rent vinterföre ligger dom efter.
Nokian WR A3 och conti europeiskt är de däcken som är bäst över lag för landsväg, grepp, bromsning samt höghastighetskörning, enligt svenskt oberoende test i en branshtidnning.
Kör med 17" Nokian WR A3 på S80 V8 & är överlag väldigt nöjd med det vinrerdäcket, väldigt bra grepp på torra och blöta vägbanor mycket bra stabilitet i däcket med bra väghållning. Däcket känns möjligtvis lite för hårt på när det är isigt och mycket snö.
Körde en S60 år 2013 med Nokia R2, den var extremt svajig, däcken känndes obehagligt mjuka. Kan Nokia wr d4 vara nåt att satsa på kanske??

mvh jensa
Byte huvudbromscylinder

Kopplingshydrauliken ska nog inte kunna läcka[…]

Jag kan tänka mig ett jordfel också.

Annars kan du gå till exv Skruvat hemsida kn[…]

Någon som har RTTI som fungerar nu i dagsl[…]