Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag plockade bort innerskärmen vänster bak idag och såg att det börjat rosta precis bakom bakskärmen innanför hjulhuset.
Därför har jag tänkt ta tag i det nu och gå loss med stålborsten och rostskydda samt spraya på lite färg så att det inte sprider sig.
Det ser att vara ytrost bara.
Det jag undrar nu är hur jag ska gå tillväga, vilka moment, vilka verktyg och vad ska jag använda för medel , gärna så utförligt som möjligt.
Självklart borde jag ha fotat men nu blev det tyvärr inte så...
Jag undrar även hur jag ska göra med underredet på bilen?
Den är jävligt fräsch och jag hoppas kunna hålla den rostfri ett tag till iallafall så tips välkomnas där också.
White skrev:Det absolut bästa är att använda en punktbläster, då får du rent pordjupt. Sedan grunda med en bra zinkprimer, kan rekommendera den från CRC. Efter det lägger man en
vanlig primer, förslagsvis Volvos egen grundprimer som är riktigt bra. Sist så täcklackar man givetvis.
Jag har inte tillgång till bläster, går det inte med en rund stålborste på maskin?
Har för mig tt det finns nåt medel man kan pensla på efteråt som gör att det inte fortsätter rosta.
Knatch skrev:
White skrev:Det absolut bästa är att använda en punktbläster, då får du rent pordjupt. Sedan grunda med en bra zinkprimer, kan rekommendera den från CRC. Efter det lägger man en
vanlig primer, förslagsvis Volvos egen grundprimer som är riktigt bra. Sist så täcklackar man givetvis.
Jag har inte tillgång till bläster, går det inte med en rund stålborste på maskin?
Har för mig tt det finns nåt medel man kan pensla på efteråt som gör att det inte fortsätter rosta.
Då får du borsta/slipa bäst det går, sedan lacka enligt mitt förra inlägg. Finns säkert många fler tips och råd att få, men det är så här jag alltid gör. :)
White skrev:
Knatch skrev:
Då får du borsta/slipa bäst det går, sedan lacka enligt mitt förra inlägg. Finns säkert många fler tips och råd att få, men det är så här jag alltid gör. :)
Ska jag köra med rostätare roststoppare eller va det kallas?

och isåfall i vilken ordning ska jag göra alla momenten? tänker mest på roststoppare , zinkprimer, volvo primer
Knatch skrev:Ska jag köra med rostätare roststoppare eller va det kallas?

och isåfall i vilken ordning ska jag göra alla momenten? tänker mest på roststoppare , zinkprimer, volvo primer
Stålborsta/slipa, rostätare, rengör med thinner, zinkprimer, Volvos grundprimer och sist täcklack. Lite omständigt kanske, men det håller länge.

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]