Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
En kort fråga men jag hör olika saker från olika håll. Först S80 2007: I vida står det man ska ha silikonfett i ändarna på beläggen där de glider mot oken och inte röra glidpinnarna. Andra säger man ska använda silikonfett även på glidpinnarna för att förhindra kärvning och någon sa att man även skulle köra kopparpasta både på beläggens baksida såväl som på glidpinnarna. Här är jag lite osäker eftersom jag har för mig just metallpasta inte hade på glidpinnarna att göra men att det skulle vara bättre än silikonet för gummit?

Så vad ska jag köra och var? Behöver det vara högtemperaturtåligt? Det bästa OKQ8 hade när jag skulle ta i tu med 360:ns klossar var hjullagerfett som tålde "120°C och temperaturspikar upp till 250°C". Eller duger vilket silikonfett som helst eller valfri metall-/metallfri pasta? CRC metallfri pasta föreslog någon annan.
Användarvisningsbild
av White
StefanN skrev:
White skrev:Kör aldrig med kopparpasta av den enkla anledningen att koppar "äter" på aluminium. Lätt hänt att det hamnar lite på fälgarna.
Nu ska den risken nog inte överdrivas.
Nej men den finns där! Aluminium reagerar ju som offer mot koppar och fälgarna kan börja ärga om det skvätter kopparpasta på dem.
av Schmoyoho
Inget av dessa är skadligt för gummi alltså? Jag har fortsatt göra lite mer efterforskning och svaren är alltid olika. Hittade ett gammalt svar från pettson om att kopparpasta skulle ta så lång tid att göra skada på gummi att det var omätbart, däremot känns det väl principiellt dumt att använda det kring en massa andra aluminiumdetaljer när alternativ finns.

Silikonfett säger vissa är det bästa att använda, andra säger bromscylinderfett (också silikonbaserat men följer lättare med starkare avfettningsmedel, också enligt pettson).

Känns som att vissa trycker dit lite vad som helst med okej resultat så jag ska testa silikonfett och hoppas på det bästa. Det står som sagt silikonfett i VIDA också, inte något speciellt bromsfett så hur fel kan det gå?

Angående kopparpasta och aluminium är det väl mellan nav och alufälg det inte hör hemma isf? Vet inte om insidan av fälgarna är lackade eller i övrigt behandlade.
Användarvisningsbild
av milktrucker
bromsoksfett som tål värme, inget annat

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]