Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

För en vecka sedan lånade jag ut min Volvo silverfärgade V70 2005 Business + till en person. Idag träffades vi igen och då fick jag se eländet! Det visade sig att första dagen ställde hen den en dag under ett träd med mogna hägggbär. De är röd/svarta f.k. Hen hade inte tvättat bilen sedan det hände. Jag blötlade bilen med vatten och trasor i ett par timmar. Sedan försökte jag få bort skiten med vanligt tvätt, icke...stora/små röda flckar. Vissa känner jag med fingret att de är skrovliga så där finns mer att göra , medans vissa inte känns alls, men röda fläckar finns där ändå. Lite smått gråtfärdig över hur min pärla ser ut nu! Försökte med en blandning av vinäger, vatten och Ajax men inget hände. Någon som har erfarenhet av detta?
Senast redigerad av 1 Bertilla, redigerad totalt 0 gånger.
Jag parkerade under ett träd och fågeljävlarna "förorenade" på bilen. Stora blaffor! Det blev ju naturligtvis direkt till biltvätten och jag ville ha sådan tvättspray som man brukar spruta på bilen före tvätten. Men expediten gav mig en annan sprayflaska (pump/duschspray) som var mer avsedd för biologisk smuts. Det fungerade.
Det finns alltså minst två sorters "tvättspray före biltvätt" Dels den fett- och asfaltlösande och dels den antibiologiska sprayen. Sedan kanske en speciell för alufälgar också? Det finns ju områden där högtrycksspolarnas strålar inte kommer åt, bakom dörrkanter och annat. Men vatten kommer dit. Där kan det bli gröna alger. Det går också bra att bekämpa med antibiologiska medel.
Om jag kan välja, så parkerar jag inte under träd längre.
UPPLÖSNINGEN! Då jag är på semester Googlade jag närmsta bilrekond. Träff i Årjäng 2 mil bort. 3 glada syrier kom ut och kikade på bilen. Färg frågade de? Nej bär/frukt svarade jag..efter en stund förstod de. Mannen sa jag fixar det. På fråga hur mkt det skulle kosta sa han 245 kr! Ok sa jag och sedan började han spraya ngt på bilen som luktade FÖR JÄVLIGT. Jag frun och en norrman fick springa ut, själv stod han kvar och skrattade. 45 min senare var bilen återställd! Jag tog en dessutom en invändig rekond så totalt blev blev det 399! Helt sjukt billigt! P.S. Mannen klagade på att fläckarna var svåra att få bort - han behövde lägga på behandlingen 3 ggr.

Tips! (Som jag själv visste innan) Låt inte bär/frukt ligga på bilen en sekund mer än nödvändigt! Nu vet hen det också...)

Tack för tips!

Bertilla
Rådlös skrev:Jag parkerade under ett träd och fågeljävlarna "förorenade" på bilen. Stora blaffor! Det blev ju naturligtvis direkt till biltvätten och jag ville ha sådan tvättspray som man brukar spruta på bilen före tvätten. Men expediten gav mig en annan sprayflaska (pump/duschspray) som var mer avsedd för biologisk smuts. Det fungerade.
Det finns alltså minst två sorters "tvättspray före biltvätt" Dels den fett- och asfaltlösande och dels den antibiologiska sprayen. Sedan kanske en speciell för alufälgar också? Det finns ju områden där högtrycksspolarnas strålar inte kommer åt, bakom dörrkanter och annat. Men vatten kommer dit. Där kan det bli gröna alger. Det går också bra att bekämpa med antibiologiska medel.
Om jag kan välja, så parkerar jag inte under träd längre.
Kallavfettningen tar tjära. Det måste vara en alkalisk avfettning som du menar?
Den köps enklast på minst 1L flaskor koncentrerad och späd den kraftigt med vatten. Lägg gärna till lite gott luktande och skummande bilschampo så får du den perfekta förtvätten så här års. Billigt blir det också mot att köpa färdigblandad i en dålig sprayflaska.

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]