Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Tjena tjena :)

Blir min första tråd!

Har hittat en bra guide på forumet om en kille som lagade en enkel lackskada med lackstift (volvo original) och jag håller på med samma sak (stenskott på huven). Är nu inne på över 50 timmar där klarlacken har härdat och undrar nu, hur får jag ner klarlacken så den blendas med resterande?

Har köpt 2000 grit våtsandpapper som jag tänkte polera med, men, har dock ingen polish hemma och ingen maskin. Kan jag köpa en polish och polera ut det för hand efter slipningen? Är väldigt orolig att det ska bli "repor" efter man slipat bort med pappret (trots vått).

Någon som kan ge mig lite tips o tricks hur jag ska gå till väga? :) tack!
StefanN skrev:Utan maskin behöver du inte ens fundera på att våtslipa.....
Du får gärna utveckla, känns som ett intet svar det där. Just nu är klarlacken en nivå över och måste poleras ned. Bör gå för hand kan man tycka?
StefanN skrev:Våtslipa är ju inget problem att göra för hand, men sen ska det poleras upp.
Nej precis och det vet jag om. Men, eftersom det är en sådan liten area och att man använder polish efterhand, borde det inte gå att göra för hand? Visst kanske inte resultatet blir jämförbart för den sanna experten men GÅR måste det väl göra.
När jag har lagat stenskott som har gått igenom ner till grundfärgen brukar jag först tvätta rent med isopropanol, sen så använder jag ett original lackstift och gör en liten blandning med drygt 40/60 färg och klarlack. Den blandningen applicerar jag med en nål/ett utböjt gem i stenskottet, beroende på hur stort stenskottet är. En förutsättning är att det inte har börjat rosta/gått ner till ren plåt.

I regel så får jag fylla igen stenskottet ett par gånger för att få upp nivån till resten av lacken (låter det härda mellan gångerna). När jag är nöjd så våtslipar jag, hade 2500 papper sist, med en vanlig sprayflaska fylld med vatten som läggs på flitigt för smörja ytan samt att minska att lackrester sätter sig i pappret och orsakar större repor.

Efter jag har våtslipat klart så polerar jag upp panelen. Personligen så använder jag just nu en da-maskin med en mikrofiberpad och ett grövre polermedel som Menzerna Heavy Cut Compound 400 för grovpolering efter stenskottslagning. Jag avslutar med ett finare polermedel samt en till finish om jag känner för att få bort så mycket jag kan.

Jag ska påpeka att jag är en glad amatör, det stenskott jag harlagat på det här sättet har blivit helt ok, tittar man noga så syns det var jag har kladdat nånstans.
janko skrev:När jag har lagat stenskott som har gått igenom ner till grundfärgen brukar jag först tvätta rent med isopropanol, sen så använder jag ett original lackstift och gör en liten blandning med drygt 40/60 färg och klarlack. Den blandningen applicerar jag med en nål/ett utböjt gem i stenskottet, beroende på hur stort stenskottet är. En förutsättning är att det inte har börjat rosta/gått ner till ren plåt.

I regel så får jag fylla igen stenskottet ett par gånger för att få upp nivån till resten av lacken (låter det härda mellan gångerna). När jag är nöjd så våtslipar jag, hade 2500 papper sist, med en vanlig sprayflaska fylld med vatten som läggs på flitigt för smörja ytan samt att minska att lackrester sätter sig i pappret och orsakar större repor.

Efter jag har våtslipat klart så polerar jag upp panelen. Personligen så använder jag just nu en da-maskin med en mikrofiberpad och ett grövre polermedel som Menzerna Heavy Cut Compound 400 för grovpolering efter stenskottslagning. Jag avslutar med ett finare polermedel samt en till finish om jag känner för att få bort så mycket jag kan.

Jag ska påpeka att jag är en glad amatör, det stenskott jag harlagat på det här sättet har blivit helt ok, tittar man noga så syns det var jag har kladdat nånstans.
Aha, jag blandade inte bättringsfärgen utan följde instruktionerna. Dvs, bättringsfärgen först, sedan "polera" bort överbliven färg och sedan på med 2 lager klarlack som sedan måste slipas ned. Men det blir väl samma egentligen som så.

da-maskin? Alltså, meguiars masking för en vanlig borr eller? :o Ser ju onekligen smidigt ut, kanske får införskaffa mig en sådan! :)

Är du nöjd? Såklart blir det aldrig perfekt men, om man verkligen måste stirra så är det ju ett bra resultat ändå.
Maskinen jag har är en sån här: http://www.chemicalguys.eu/no-swirls-xt ... isher.html
Lite budget, javisst. Den räcker utmärkt till mina ändamål.

Jag är nöjd med resultatet givet den tiden jag har lagt ner på främst huven. Min V70 är solidsvart så alla stenskott syns lika tydligt som stjärnor en klar natt. Sen jag köpte den så har jag kanske lagt 6 timmar på fix av de flesta stenskotten i huven, de allra minsta har jag inte brytt mig om, då är det såna som är ett par tiondels millimeter stora. Säkerligen flera hundra pyttesmå stenskott i huven efter 8700 mil.
andrem skrev:Är väldigt orolig att det ska bli "repor" efter man slipat bort med pappret (trots vått).
Tänker du på sliprepor så ska ytan bli matt av våtslipningen, mattheten poleras bort med maskin företrädelsevis.
Det går att gno för hand, då får man hålla på en stund..

Så här ser det ut när jag jobbade bort ett par stenskott/djupare repor samtidigt, den lilla "ön" nere till vänster där jag har slipat
är ett bra exempel på att reparationen av stenskotten behöver slipas mer. Man får ta det lite försiktigt däremot, klarlacken är inte speciellt
tjock från fabrik.

https://www.dropbox.com/s/pg95ncqwmrdcs ... .jpeg?dl=0

Edit: fick inte länken att funka från min iPad.

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]