- fre 24 jun 2016, 17:01
#1088348
Hej,
Har som jag kanske nämnt i någon annan tråd börjat reflektera över väghållning och sånt lite mer. Har en S80 MY07 som jag tycker känns ganska bra om man väljer sport-läge på 4C-chassit men som jag insett känns ganska gungig annars. Har kört en XC70 MY14 en hel del och när jag nyligen hade en XC60 MY16 som hyrbil märkte jag hur den kändes mindre "krängig" t.ex vid rondellkörning. Vet inte vad det heter på svenska men jag tror det jag syftar på kallas body roll på engelska. Man vill nästa krypköra med S80:n i rondeller för att det känns mest behagligt då.
Så jag har väl två funderingar:
1) Har f.n Venator-fälgar som tydligen väger saftiga 14,3 kg per pjäs. I jämförelse verkar väldigt få hjul oavsett om det är 16" eller 19" överstiga cirka 11 kg. Är det att gå ner på 17" som gäller om man vill få bort den stötiga känslan eller är lättare fälgar som behövs? Mina vinterhjul är 17" men förstås då även lättare. Hade helst varit kvar på 18" för att det både är snyggare och för att de flesta av volvos 17" är tråkiga i mitt tycke, jämfört med 18".
2) Är det fjädrarna eller stötdämparna som gör att bilen känns krängig? Eller någonting annat i upphängningsväg? Som sagt, mindre "rull" i en XC70 än en S80. Har hört samma sak om t.ex XC70, att tidigare årsmodeller hade betydligt mer kryssningsfartygskänsla än senare. Samma sak med S80?
Har som jag kanske nämnt i någon annan tråd börjat reflektera över väghållning och sånt lite mer. Har en S80 MY07 som jag tycker känns ganska bra om man väljer sport-läge på 4C-chassit men som jag insett känns ganska gungig annars. Har kört en XC70 MY14 en hel del och när jag nyligen hade en XC60 MY16 som hyrbil märkte jag hur den kändes mindre "krängig" t.ex vid rondellkörning. Vet inte vad det heter på svenska men jag tror det jag syftar på kallas body roll på engelska. Man vill nästa krypköra med S80:n i rondeller för att det känns mest behagligt då.
Så jag har väl två funderingar:
1) Har f.n Venator-fälgar som tydligen väger saftiga 14,3 kg per pjäs. I jämförelse verkar väldigt få hjul oavsett om det är 16" eller 19" överstiga cirka 11 kg. Är det att gå ner på 17" som gäller om man vill få bort den stötiga känslan eller är lättare fälgar som behövs? Mina vinterhjul är 17" men förstås då även lättare. Hade helst varit kvar på 18" för att det både är snyggare och för att de flesta av volvos 17" är tråkiga i mitt tycke, jämfört med 18".
2) Är det fjädrarna eller stötdämparna som gör att bilen känns krängig? Eller någonting annat i upphängningsväg? Som sagt, mindre "rull" i en XC70 än en S80. Har hört samma sak om t.ex XC70, att tidigare årsmodeller hade betydligt mer kryssningsfartygskänsla än senare. Samma sak med S80?