Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Har som jag kanske nämnt i någon annan tråd börjat reflektera över väghållning och sånt lite mer. Har en S80 MY07 som jag tycker känns ganska bra om man väljer sport-läge på 4C-chassit men som jag insett känns ganska gungig annars. Har kört en XC70 MY14 en hel del och när jag nyligen hade en XC60 MY16 som hyrbil märkte jag hur den kändes mindre "krängig" t.ex vid rondellkörning. Vet inte vad det heter på svenska men jag tror det jag syftar på kallas body roll på engelska. Man vill nästa krypköra med S80:n i rondeller för att det känns mest behagligt då.

Så jag har väl två funderingar:

1) Har f.n Venator-fälgar som tydligen väger saftiga 14,3 kg per pjäs. I jämförelse verkar väldigt få hjul oavsett om det är 16" eller 19" överstiga cirka 11 kg. Är det att gå ner på 17" som gäller om man vill få bort den stötiga känslan eller är lättare fälgar som behövs? Mina vinterhjul är 17" men förstås då även lättare. Hade helst varit kvar på 18" för att det både är snyggare och för att de flesta av volvos 17" är tråkiga i mitt tycke, jämfört med 18".

2) Är det fjädrarna eller stötdämparna som gör att bilen känns krängig? Eller någonting annat i upphängningsväg? Som sagt, mindre "rull" i en XC70 än en S80. Har hört samma sak om t.ex XC70, att tidigare årsmodeller hade betydligt mer kryssningsfartygskänsla än senare. Samma sak med S80?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det beror på krängningshämmaren. på P2-serien finns det 3 st olika, en standard, en för nivåreglering samt en för polisbil, allihopa bak så att säga. Fram är en universal för alla.
K-hämmaren bak är enklare att byta än fram och den är inte vansinnigt dyr heller.
Gå in på volvo och säg att du ska ha en poliskrängare till Y20 så tar de hem den på några timmar.
Men du måste kolla att den passar bilar med four-c-chassi.

Jag har poliskrängare och den är gudomlig, bilen lutar inte, kränger inte och gungar inte, t o m nya passagerare noterar att bilen inte rör sig det minsta hur hårt man än pressar den.

Stötigheten kommer av hårt chassi och/eller låg däckprofil, även däcktrycket spelar in.
från 65-profil till 50-profil är en markant skillnad, 55-60 i profilhöjd är lagom.
Är man nere på 40-45 är det stötigt o stumt
av Schmoyoho
Hade en tråd uppe tidigare angående att trycka dit en grövre krängningshämmare bak och den spårade ur en aning med fysikaliska diskussioner om vad EXAKT som händer när man gör det och så vidare. Att bilen får mer tendenser till överstyrning utläste jag det som, men du menar det är där det sitter och inte i varken dämpare eller fjädrar?

Angående stötighet så är ju min S80 mjukare i fjädringen i comfort-läget än både XC70:n och XC60:n jag nämnde. Den är mer förlåtande mot själva vägbulorna, men däremot så känns ju guppen av antingen profilen eller de tunga fälgarna. Jag vet inte vad 14,3 kg är jämfört med 11,x kg per fälg men det verkar ju vara volvos överlägset tyngsta fälg vad jag hittade bland andra P3-bilar.
av andersuw
milktrucker skrev:Stötigheten kommer av hårt chassi och/eller låg däckprofil
Chassit inbegriper krängningshämmaren. Alltså får man räkna med stötigare gång om man har hårdare krängningshämmare. Ju hårdare krängningshämmare, ju sämre blir bilen på att svälja ojämnheter som bara berör det ena hjulet på en axel.
av andersuw
Schmoyoho skrev:men du menar det är där det sitter och inte i varken dämpare eller fjädrar?
Krängningshämmarens styvhet är det mest direkta sättet att styra hur mycket bilen kränger. Men även fjädrarna påverkar. En bil med så stenhårda fjädrar att hjulen är nästintill stelmonterade i karossen kommer förstås inte att kränga mycket alldeles oavsett vilken krängningshämmare den har. Stötdämpare av konventionell typ, som bara tar upp stötar, inte bär en del av bilens vikt, har inte så stor betydelse för krängningen, däremot för stötigheten.
av JE Jr
Ymir är lättaste 18tummaren på 9.5kg. Hade dem på min S80 V8. De var 3kg lättare styck än mina gamla Odysseus, men jag vet inte om jag märkte såå mkt skillnad mer än att de var mkt lättare att släpa upp ur källaren på våren, hehe.

Men visst åker du på 14.3kilosfälgar idag så kommer du ju ner nästan 20kg totalvikt på bilen.

Hur långt har bilen gått?

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]