Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Exyzäta
keroan skrev:Om man har 22 mil enkel resa till närmaste Biltema då?
Jaa du, då finns det nog ingen annan lösning än att du får använda Treo istället. ;-)
Användarvisningsbild
av Allinug
Sommarspolarvätska, det är väl bara mer utspädd spolarvätska? Och med äppelblomsdoft! :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Allinug skrev:Sommarspolarvätska, det är väl bara mer utspädd spolarvätska? Och med äppelblomsdoft! :D
Ja något mer är det inte.
Sen innan vintern får man se till att inte ha för svagt blandat så det fryser.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja jag köpte någon sådan där grön skit på netto. Nu ett år senare så är det fortfarande gröna streck kvar vild listerna efter den förbannade spolarvätskan :evil: nu kör jag med Biltemas spolarvätska, blandat för -8 grader körde även med samma fryspunkt i vintras utan några problem.
av Rådlös
Jag har nu fått ett Säkerhetsdatablad på sommarspolvätskan från Ö&B. Det fanns inga sådana upplysningar på dunken. 7 A4-sidor.
Den innehåller fyra ämnen varav tre är alkoholer (Det finns ett flertal alkoholer. Inte bara "brännvin") Spolarvätskan är alltså brandfarlig. Det fjärde ämnet, Butanon är en sorts Keton (vad nu det är?) En annan känd Keton är Aceton. Men lite sökning på Wikipedia ger att det är ett lösningsmedel som används inom flera områden. Och det är väl bara att hoppas på att det i alla fall gör mer nytta än vanligt vatten?
Så ni som tyckte att det skummade har förmodligen fått något som är mer baserat på något tvättmedel, Enzymer? Det här från Ö&B gav någon enstaka bubbla när jag hällde i det, men det var inget besvärande på något vis.
Jag tar det som rubriken säger, sommarspolarvätska. I god tid före vintern kommer jag att fylla med den "vanliga blå" vätskan som i princip är ren etanol, utspädd med vatten. Det är någon procent med tvättmedel också.

Om någon blir fundersam på detta med Säkerhetsdatablad och även Produktdatablad, så är det så att den som säljer något kemiskt eller kanske miljöstörande ämne i dag är skyldig att tillhandahålla säkerhets- och produktdatablad. Men för att slippa dela ut en bunt papper i butiken till varje dunk och flaska, så finns dom för enkelhets skull på internet. Kolla för skoj skull på era bränslebolag. Det finns på alla bränslena och det mesta övriga, oljor, glykol och spolarvätska etc. etc. på internet.
av valln
Derank skrev:Nä, aldrig sett sommarspolvätska, jag kör med samma dunk året runt, nå färdigblandat lahega minus 18 grader.
Kör också med lahega dock koncentrat, blandar 50/50.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Exyzäta skrev:4 liter färdigblandat? Det var dyra droppar det. Finns i tablettform på Biltema som ger 24 liter och som funkar alldeles utmärkt sommartid.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000022182/
Den där har jag kört med ett par år nu. Det är inget mirakelmedel men fungerar bättre mot insekter och annan sommarsmuts än ren vintervätska tycker jag. Jag brukar trimma vinterspolarvätskan med tabletterna också för den delen.

Framförallt är et väldigt smidigt att kunna ha en karta med tabletter i bilen och kunna blanda direkt i behållaren hela sommaren. Sen gäller det bara att komma ihåg att spola behållaren tom och fylla på med frysskydd på hösten.

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]