- mån 04 jul 2016, 21:17
Jag har nu fått ett Säkerhetsdatablad på sommarspolvätskan från Ö&B. Det fanns inga sådana upplysningar på dunken. 7 A4-sidor.
Den innehåller fyra ämnen varav tre är alkoholer (Det finns ett flertal alkoholer. Inte bara "brännvin") Spolarvätskan är alltså brandfarlig. Det fjärde ämnet, Butanon är en sorts Keton (vad nu det är?) En annan känd Keton är Aceton. Men lite sökning på Wikipedia ger att det är ett lösningsmedel som används inom flera områden. Och det är väl bara att hoppas på att det i alla fall gör mer nytta än vanligt vatten?
Så ni som tyckte att det skummade har förmodligen fått något som är mer baserat på något tvättmedel, Enzymer? Det här från Ö&B gav någon enstaka bubbla när jag hällde i det, men det var inget besvärande på något vis.
Jag tar det som rubriken säger, sommarspolarvätska. I god tid före vintern kommer jag att fylla med den "vanliga blå" vätskan som i princip är ren etanol, utspädd med vatten. Det är någon procent med tvättmedel också.
Om någon blir fundersam på detta med Säkerhetsdatablad och även Produktdatablad, så är det så att den som säljer något kemiskt eller kanske miljöstörande ämne i dag är skyldig att tillhandahålla säkerhets- och produktdatablad. Men för att slippa dela ut en bunt papper i butiken till varje dunk och flaska, så finns dom för enkelhets skull på internet. Kolla för skoj skull på era bränslebolag. Det finns på alla bränslena och det mesta övriga, oljor, glykol och spolarvätska etc. etc. på internet.