Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Arken
Jag har gått från original 15", som funkade fint, till original 17" (225/45-17) Thor-fälgar med Yokohama-däck på min S80. Bilen är nu väldigt spårkänslig på normala motorvägar till och med. Man måste konstant hålla i ratten vilket är enerverande.

Det känns mysko när till och med originalhjul gör bilen spårkänslig. Kan det bero på däcken? Fick uppsättningen av svärföräldrarna när de bytte bil och jag har dålig koll på Yokohama...

Tack på förhand!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
breda däck med felaktigt mönster kan få bilar att spåra, men jag tror på slitage i styrlederna alternativt dåliga bussningar.
Mina båda framfjädrar var av ca 1 varv från botten, vilket fick bilen att vandra fram och tillbaka över alla vägbanor.
Det kan vara värt att kolla det också
Bilen, s80 årsmodell 2000, har gått 10000 mil och besiktigade idag med beröm. Inget slitet och inget trasigt...

Jag har fått för mig att 225/45-17 är en standarddimension och jag kan inte kalla det särskilt brett med dagens mått mätt.
Att köra på begagnade däck som är inkörda på en annan bil kan skapa en sådan effekt, två bilar sliter inte däck på samma vis.
Det bör "slita till sig" en aning och du kommer att märka av det mindre och mindre, men för att få det riktigt bra får man köpa nya däck.
När gjordes hjulinställning.annara senast? Detta kan göra bilen väldigt spårig. Är ratten helt rak? Om du kör och släpper drar den åt något håll?
Vilket tryck kör du i däcken? Jag skulle haft 2,6-2,7 bar i 17“
Jonas_latt skrev:När gjordes hjulinställning.annara senast? Detta kan göra bilen väldigt spårig. Är ratten helt rak? Om du kör och släpper drar den åt något håll?
Vilket tryck kör du i däcken? Jag skulle haft 2,6-2,7 bar i 17“
Hjulinställning vet jag inte. Inte under det år jag ägt bilen...

Däremot så står inte ratten rakt när hjulen gör det och den drar åt höger. Men släpper jag ratten och bromsar så far den åt höger.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Däremot så står inte ratten rakt när hjulen gör det och den drar åt höger. Men släpper jag ratten och bromsar så far den åt höger.
Du tycker inte att det signalerar att det är fel någonstans och dags för en hjulinställning.... :shock:

/Thomas
Det är ju solklart att det behövs en hjulinställning om ratten inte står rakt när hjulen gör det. Men kolla först om det är glapp i bussningarna till länkarmarna. Att den drar åt sidan när du bromsar är typiskt för glapp i länkarmsbussningarna. Det ska till ganska mycket glapp innan besiktningen slår ner på den.

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]