Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
#98497
Henrik26 skrev:Lindfalas!!

Dej vill jag ha mer info ifrån, du verkar vara expert!
juppz :-)

Vad skall jag använda för medel, maskin, teknik?
Har du en roterande så använd den.
Tänk på att köra sakta bara.
För på plast kan man inte bygga upp värme.
Då finns det risk att lacken släpper från plasten.
Vill du vara säker använd en oscillerande maskin.
Medle är svårt att säja exakt, men börja med en polish och se hur det går.
Händer det inte något så ta lite grövre medel.
Jag tror det är så (om jag läst trådarna jag hittat rätt) att lackad plast är känsligare för värme än lack på plåt.
Helt rätt.
Alltså lätt tryck med en såkallad ocsillerande maskin (vad det nu betyder) samt att inte ha makinen lång tid på samma område.
Är mindre risk med en oscillerande maskin, men man bör aldrig vara på samma ställe för länge.. bättre att röra på maskinen lite hela tiden. dock ej för fort. För då gör den inte stor nytta.
Men vettetusan om man skall använda silikonbaserad vax som man har på båtar eller om det är bilrubbing/polish som gäller?
Nej du skall INTE använda siliconebaserade medel och ej till båt.
Använd t.ex. Sonax pro serie istället.
Lindfalas! -Kom med mer info! (H)
Hoppas det räcker :-)

Greetz
av Henrik26
#98675
Lindfalas!

Du är guldkillen! Jättetacksam för dina tips!

Idag har jag vart på lokala rekondfirman och snackat med två trevliga grabbar där som lånat ut en av sina proffs maskiner (modell ocsillerande) till mig för en symbolisk peng.

sen har jag fixat mer Sonax rubbing och en flaka med polish.

Så imorgon blir det intressant och se om det blir någe bättre. Ska ta före o efterbilder.

Morgondagens plan alltså:

Först testa med Polish som enligt min mentor Lindfalas och grabbarna på rekonden är ett mildare alternativ än rubbing. Om det inte biter riktigt så gå upp på riktig rubbing, jämna lagom långsamma rörelser med maskinen.

....sen för det bära eller brista. Hoppas på att islutändan vinna scotch bright kriget.

Det märks imorgon! Wish me luck!
av Qualia
#98677
Lycka till i morgon..

Som sagt, repor och stenskott får man ju på köpet när man kör.. Du skulle bara se min solid svart S60, den var ny lackad i motorhuvud i början av mars. nu en månad senare så syns det massa med vita fläckar igen..
Ska väl göra en total rekond senare, tänker inte lacka om den igen, fläckar eller repor får man när man kör :P. bara stå ut, visst e det irriterande men.. inte mkt göra
av Lindfalas
#98745
Henrik26 skrev:Lindfalas!

Du är guldkillen! Jättetacksam för dina tips!
Tackar :D

Hoppas det går bra för dej:-)

Greetz
av Skidåkaren-PillarKottar
#99363
Scotch-brite är väldigt bra då slipmedlet är vasst och avverkar djupt :P

Finns säkert liknande produkter från andra proffsiga tillverkare med kompletta serier.

Grövst: Repborttagare
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=103934

Sedan: RepborttagningsVax med superfint polermedel
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=103932

Har testat de båda ovanstående på husvagnens akrylplastrutor och det fungerar utmärkt. Man får jobba-på lite, men bättre blir det och nu ser jag ut som fan. Produkten som kallas Vaxpolish (ingen länk här) har vassa kemikalier som inte är helt bra på plastytor och fungerar alltså inte heller på husvagnsrutor.

För svart plast /vinyl
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83070
av Lindfalas
#99365
Skidåkaren-PillarKottar skrev:Scotch-brite är väldigt bra då slipmedlet är vasst och avverkar djupt :P

Finns säkert liknande produkter från andra proffsiga tillverkare med kompletta serier.

Grövst: Repborttagare
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=103934

Sedan: RepborttagningsVax med superfint polermedel
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=103932

Har testat de båda ovanstående på husvagnens akrylplastrutor och det fungerar utmärkt. Man får jobba-på lite, men bättre blir det och nu ser jag ut som fan. Produkten som kallas Vaxpolish (ingen länk här) har vassa kemikalier som inte är helt bra på plastytor och fungerar alltså inte heller på husvagnsrutor.

För svart plast /vinyl
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83070
Är stor skillnad på plast och lackad plast.
Tror inte jag skulle ens tänka att använda några av dessa..
Finns klart bättre saker.
Speciellt den svarta.. det är bara färgad vax och blir flammigt som fan..

Greret
#100194
.
Kanske inte vinylpolishet förstås, på lack... nej det är ju inte rätt.

De båda andra produkterna är faktiskt avsedda för lack, men går bra på plastrutor (akryl) som oftast är mer känsliga än lack.

Så, att använda dem på lacken är nadas problemas!
.
av Lindfalas
#100286
Skidåkaren-PillarKottar skrev:.
Kanske inte vinylpolishet förstås, på lack... nej det är ju inte rätt.

De båda andra produkterna är faktiskt avsedda för lack, men går bra på plastrutor (akryl) som oftast är mer känsliga än lack.

Så, att använda dem på lacken är nadas problemas!
.
Jo det är väl sant de är avsedda för lack.
Men det finns mycket som är.
Det gör dem inte till bra medel för det.
Bättre att satsa lite på bättre grejer. Visst är de inte lika billiga, men du får ett bättre medel som oftast även håller längre.

Greetz
av V70_2005
#104150
Råkade ut för samma sak med en gammal bil jag hade. Skulle få bort tjärfläckar på motorhuven som inte avfettningen bet på, gnuggade grundligt med Scotch-brite och lyckades skapa två rejäla "kors" på motorhuven. Varav ett av korsen med en tjärfläck i mitten som inte gick bort. Jag försökte aldrig rubba men bedömmer att reporna var på tok för djupa för att kunna åtgärdas.

Jag lärde mig att att överhuvudtaget inte förvara scotch brite i garaget, och varnar folk till höger och vänster så fort biltvätt kommer på tal eftersom det verkar som om detta inte riktigt är allmänt känt.

Nästa bil vågade jag inte göra något åt tjärfläckarna på ett par år eftersom jag inte ville förstöra min ögonsten (A3 TsQ -01).

Men så en dag när jag skulle tvätta bilen, råkade jag få slut på avfettning och lånade en slatt OK-tjär och asfaltslösare av farsan. Jag trodde det var typ vanlig avfettning. Men en sekund efter första duschen såg jag plötsligt hur det började rinna svarta rännilar från tjärfläckarna och dom var helt upplösta!!! En nästan erotisk upplevelse ;)

Så tjära är inte ett problem längre men jag är grymt nojig när det kommer till lack och vågar knappt polisha en bil. Än mindre köra med polermaskin... skulle behöva gå kurs först. Ingen som vet om det finns någon typ poler och vaxkurs där man kan få tips?
av Lindfalas
#104158
V70_2005 skrev:Råkade ut för samma sak med en gammal bil jag hade. Skulle få bort tjärfläckar på motorhuven som inte avfettningen bet på, gnuggade grundligt med Scotch-brite och lyckades skapa två rejäla "kors" på motorhuven. Varav ett av korsen med en tjärfläck i mitten som inte gick bort. Jag försökte aldrig rubba men bedömmer att reporna var på tok för djupa för att kunna åtgärdas.

Jag lärde mig att att överhuvudtaget inte förvara scotch brite i garaget, och varnar folk till höger och vänster så fort biltvätt kommer på tal eftersom det verkar som om detta inte riktigt är allmänt känt.

Nästa bil vågade jag inte göra något åt tjärfläckarna på ett par år eftersom jag inte ville förstöra min ögonsten (A3 TsQ -01).

Men så en dag när jag skulle tvätta bilen, råkade jag få slut på avfettning och lånade en slatt OK-tjär och asfaltslösare av farsan. Jag trodde det var typ vanlig avfettning. Men en sekund efter första duschen såg jag plötsligt hur det började rinna svarta rännilar från tjärfläckarna och dom var helt upplösta!!! En nästan erotisk upplevelse ;)

Så tjära är inte ett problem längre men jag är grymt nojig när det kommer till lack och vågar knappt polisha en bil. Än mindre köra med polermaskin... skulle behöva gå kurs först. Ingen som vet om det finns någon typ poler och vaxkurs där man kan få tips?
Juppz.. Scotch-brite hör inte hemma i närheten av bilen, allra minst lacken..

är ofta folk som tror det bara finns en typ av avfettning, fast av olika märken.
De förstår heller inte att kem måste få tid på sig att verka.
Petrolium baserad avfettning är ett måste om du har tjärfläckar. annars funkar alkaliskt medel.
Ofta tvättar jag bilar med petrolium baserad avfettning och sen ett alkalsikt avfettning( om det behövs) sen ett alkaliskt schampoo.
Doc skall man undvika alkaliska medel på en lack som är gamma och utan klarlack.

Är inte så svårt att polera bilen lite...
Börjar man med milda medel och oscillerande maskin( typ biltemas) så är det lugnt. Dock lär man inte få bort grövre repor, men man får bort tvättrepor och sånt, smat kan man vaxa bilen på ett bättre och hållbarare sätt.

Greetz

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]