Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sura56
Hertsh skrev:
sura56 skrev:Jag lämnade in bilen direkt på en keramisk lackbehandling, är mkt. nöjd med resultatet.
http://ceramicpro.se
Vilken behandling valde du? Hur länge har du haft det? Hade varit roligt att läsa lite mer om dina erfarenheter av resultatet.
Jag valde silverbehandlingen, har haft den sedan Juni i år.
Jag tvättar den 1/månaden, den är (nästan) lika ren hela tiden, "skiten" fastnar inte
alls så lätt som förr, man kan spola av den med bara högtryck mellan tvättarna om man tycker den blir dammig.
Man får ju en väldigt hård och glatt yta på lacken, som även skyddar mot repor.
av Hertsh
Jag har nu bestämt mig och har beställt en Opti-Coat Pro+ behandling för min bil. Det kommer göras i början på december. Jag återkommer med hur nöjd jag blir efteråt. Ska försöka med lite före / efter bilder trots att det är en bil som bara är 4 månader gammal.
av dabman
Hertsh skrev:Jag har nu bestämt mig och har beställt en Opti-Coat Pro+ behandling för min bil. Det kommer göras i början på december. Jag återkommer med hur nöjd jag blir efteråt. Ska försöka med lite före / efter bilder trots att det är en bil som bara är 4 månader gammal.
Hur gick det?
Användarvisningsbild
av Perra83
Har min nya vita på lackförsegling just nu. Han som gör jobbet har rekondat volvobilar i 15år men jobbar nu på en annan firma. Får ett enkelt lackskydd. Ja lägger ändå på några olika skydd under en säsong.
av Hertsh
dabman skrev:Hur gick det?
Det gick bra! Bilens lack har ett djup och en glans till och med i mulet vinterväder. Bilen är lätt att tvätta men blir bäst med Schampoo och lika noggrann tvätt som vanligt, men inga vaxer eller annat behövs.

Hjulen behandlades med Opti-Coat Glosscoat och de är sjukt enkla att tvätta av. Jag spolar med högtryck och sen är de skinande rena. Inga andra medel behövs på fälgarna. Sommarhjulen kommer få samma behandling till våren.

Fick opti-coat glass coat på vindrutan (på avrådan från han som gjorde jobbet) och det blev inte bra. Avrinningen är inte så bra som tex Rain-x (bra men bättre finns) vilket jag visste för den skulle vara hållbarare för såna som mig som måste använda vindrutetorkare när det är blöta vägar (kör mycket 50 sträckor till jobbet och då funkar inga glasbehandlingar fläckfritt). Hållbarheten är inte vidare bra, så den trade-off jag gjorde mellan avrinningen och hållbarhet var inte bra. Låt mig exemplifierar: Hämtade bilen efter behandlingen den 9e. Lagom till nyår var skyddet på vindrutan borta. Dock hade jag då kört till jobbet i några veckor och sedan cirka 160 mil under julledigheten. De flesta milen med vindrutetorkare på pga det usla vädret. Jag litar nu på min behandlare och förespråkar billigare medel till vindrutan som man kan applicera lite oftare. Han föreslår Rain-x. Jag har det på taklucka och sidorutor och där funkar det bra men kan inte uttala mig om vindrutan ännu för där är jag obehandlad just nu.

Har du fler frågor så är det bara att "skjuta" jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]