dabman skrev:Hur gick det?
Det gick bra! Bilens lack har ett djup och en glans till och med i mulet vinterväder. Bilen är lätt att tvätta men blir bäst med Schampoo och lika noggrann tvätt som vanligt, men inga vaxer eller annat behövs.
Hjulen behandlades med Opti-Coat Glosscoat och de är sjukt enkla att tvätta av. Jag spolar med högtryck och sen är de skinande rena. Inga andra medel behövs på fälgarna. Sommarhjulen kommer få samma behandling till våren.
Fick opti-coat glass coat på vindrutan (på avrådan från han som gjorde jobbet) och det blev inte bra. Avrinningen är inte så bra som tex Rain-x (bra men bättre finns) vilket jag visste för den skulle vara hållbarare för såna som mig som måste använda vindrutetorkare när det är blöta vägar (kör mycket 50 sträckor till jobbet och då funkar inga glasbehandlingar fläckfritt). Hållbarheten är inte vidare bra, så den trade-off jag gjorde mellan avrinningen och hållbarhet var inte bra. Låt mig exemplifierar: Hämtade bilen efter behandlingen den 9e. Lagom till nyår var skyddet på vindrutan borta. Dock hade jag då kört till jobbet i några veckor och sedan cirka 160 mil under julledigheten. De flesta milen med vindrutetorkare på pga det usla vädret. Jag litar nu på min behandlare och förespråkar billigare medel till vindrutan som man kan applicera lite oftare. Han föreslår Rain-x. Jag har det på taklucka och sidorutor och där funkar det bra men kan inte uttala mig om vindrutan ännu för där är jag obehandlad just nu.
Har du fler frågor så är det bara att "skjuta" jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.