Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1026609
Har tänkt byta mina LED-lampor i skyltbelysningen till LED-moduler, då lamporna börjar tjura när det är blött ute alt. vid biltvätt.

Nu till min fundering: Vparts har både 5000K och 6000K till V50. Hur stor skillnad är det på ljuset? Videon på sidorna är ju samma, så den ger ingen hjälp...
Du som har dessa på din bil, vilken av dessa valde du?
Min tanke är att 5000K ger ett vitare sken, likt de märken och modeller som har LED från fabrik...

http://vparts.se/se/volvo-v50/styling/d ... 5000k.html

http://vparts.se/se/volvo-v50/styling/d ... 6000k.html
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1026698
4000K är optimalt, annars blir allt vitt självlysande så att säga. 6000K är varken snyggt eller lagligt, det ser t o m dumt ut
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1027206
Tack, dock svårt att veta när det inte alltid står angivet.
Funderar på dessa som bara har 3 dioder: http://www.xenonhuset.se/sv/diodlampor/ ... volvo.html. De bör väl inte lysa upp som backljuset...?

http://www.hova.com/skyltbelysning-led-volvo/ och http://vparts.se/se/volvo-v50/styling/d ... 5000k.html har tydligen fler, vilket väl bör göra att de lyser upp betydligt mer?

LED och dioder är en djungel... :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1027395
Kommer att köpa biltemas Led lampor duger utmärkt till skyllt belysning och lyser lagom inte för blått och inte för vitt men mer åt det vitta hållet och lyser inte förskarpt utan lagom.

Biltemas art: 421940 vet inte om den lampan passar i en V50 tror att det är spollampor där.
Användarvisningsbild
av ER
#1027470
Du kommer inte märka skillnaden mellan 5000K/6000K om du inte tänker på det och ev har en modul av var att jämföra med för skillnaden är inte så övertydlig. Har efter 1,5år med 6000K moduler inte tyckt det varit (för mycket) blåstick och jag bokstavligt hatar blåstick som inte har vettig anledning vilket är med få undantag sanning då man vill ha ut max av en diod vars naturliga ljustemp är 6000-6500K så allt annat är manipulerat och sämre ljusutbyte av dioden som resultat. Tycker det/6000K på moduler ser mera OEM ut än det 4300K på lösa t10 lampor med full spridning jag hade p åS60:n
Blir det problem så är det bara sticka märkningen i nosen på dom och då kan dom inte göra nåt utan att det klassas som att jävlas med dig i onödan och du kommer vinna i slutändan. Med lösa lampor är det bara tacka och ta emot ev. böter då du tagit bort all form av märkning med lösa lampor ej avsedda för armaturen så du har inget att hämta genom att tjafsa emot i det fallet, bara mera noggrann kontroll och mera böter om dom är på rätt humör för då åker stora boken fram och varje skruv granskas.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1027842
ER skrev:Du kommer inte märka skillnaden mellan 5000K/6000K om du inte tänker på det och ev har en modul av var att jämföra med för skillnaden är inte så övertydlig. Har efter 1,5år med 6000K moduler inte tyckt det varit (för mycket) blåstick och jag bokstavligt hatar blåstick som inte har vettig anledning vilket är med få undantag sanning då man vill ha ut max av en diod vars naturliga ljustemp är 6000-6500K så allt annat är manipulerat och sämre ljusutbyte av dioden som resultat. Tycker det/6000K på moduler ser mera OEM ut än det 4300K på lösa t10 lampor med full spridning jag hade p åS60:n
Blir det problem så är det bara sticka märkningen i nosen på dom och då kan dom inte göra nåt utan att det klassas som att jävlas med dig i onödan och du kommer vinna i slutändan. Med lösa lampor är det bara tacka och ta emot ev. böter då du tagit bort all form av märkning med lösa lampor ej avsedda för armaturen så du har inget att hämta genom att tjafsa emot i det fallet, bara mera noggrann kontroll och mera böter om dom är på rätt humör för då åker stora boken fram och varje skruv granskas.
Tack för din reflektion.
Det blir ett inköp av dem på hova.com, ingen katastrof om det visar sig inte bli bra.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1027991
Då får dom ge mig böter i så fall, man får ju ha vitt/lite blått ljus på nummerskyltsbelysningen :roll:. Bättre att dom lägger tid på att jaga alla som kör runt på DRL-ljusen och inte har en lampa tänd bakåt när det är mörkt ute.
av Lövet
#1028008
Välj 5000k (även om jag säkert tror att toleranser i produktion gör att det kan finnas 6000k lampor med samma färg) om du kan. Det ser bedrövligt ut med blått ljus på skylten.
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]