joel80 skrev:Däck är absolut en kompromiss.. Så jag förstår varför man inte vissa med dubbdäck. Men att inte köra med riktiga vinterdäck förstår jag inte. Det är inte många ställen i Sverige som har daglig temperatur på +10 grader under dec-mars.
Sen är det ju också så att greppet på våt vägbana med riktiga dubbfria vinterdäck ändå är betydligt bättre än greppet på is med centraleuropeiska friktionsdäck. Ska man kompromissa kanske det är bra att minska risken då det är som värst?
Jag har inte helt koll på hur en vinter i Skåne ter sig, men har fått uppfattningen om att bara några mil inåt landet när man kommer upp lite på höglandet kan det vara rätt besvärligt med isbildning och ibland kraftigt snödrev. Så nog finns det väl ändå lite tanke bakom att vi har krav på vinterdäck hela vägen ner genom landet?
i skåne är det oftast kring 0:an eller någon plusgrad. Det snöar ibland, men det ligger inte länge. Det ligger kvar på åkrarna med på vägarna finns ingen snö. och det som är på åkrarna så sticker jorden igenon. Typisk europeisk vinter, men det är vid kusterna och någon mil in i landet.
I skånes inland kan dock snön bli liggande på vägarna och ibland finns det även snödrev, fast det blir inte speciellt kallt så snön blir ganska hal och bilen får dåligt fäste.
Snösträngar och slask är vanligt.
Samma sak gäller kring alla kusterna i söder.
Redan 10 km från havet är det minusgrader, medan det är 4 grader varmare nära havet.
Och uppe på detta så händer det att det kommer regn i stället för snö. Väglaget passar kanonbra för europeiska vintedäck, tills nästa morgon när det är på 0:an och folk kör i tron att det är bra grepp, fast det är blankis under bilen.
Det är i princip bara kustområdena som har ett adekvat behov av dubbdäck på grund av regn och kyla växelvis, resten av landet klarar sig fint på nordisk friktion.
Ne, det är sannerligen ett avvägande att bo vid kusten eftersom den bjuder på alla olika väglag från torrt till blankis.
Lättare att bo på andra ställen där väglaget inte växlar utan det är antingen snö eller blött.