Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av specos
Jag har i bilsammanhang stött på begreppet "slitkullar på däcken" och att detta genererar högt vägljud.

Kan någon förklara vad slitkullar är och vad det beror på samt vad man gör åt det? handlar det om en hjulinställning eller vad är orsaken till at det uppkommer?
av xDeFeCTx
specos skrev:Jag har i bilsammanhang stött på begreppet "slitkullar på däcken" och att detta genererar högt vägljud.

Kan någon förklara vad slitkullar är och vad det beror på samt vad man gör åt det? handlar det om en hjulinställning eller vad är orsaken till at det uppkommer?
Slitkullarna är små "kullar" som sitter mellan mönstren på däcken, när däcken blir så pass slitna att dessa får kontakt med vägen så är det dags att byta däck, då under 1.6mm kvar på mönstren och de är inte lagliga längre.

Här kan man se det tydligt:
http://privat.bahnhof.se/wb158475/DSC00166.JPG

Edit: Jag gissar att det är dessa som menas, men kan ha fel, annars vet jag inte vad det är 8)
olika däcktillverkare kallar det olika saker, t ex så benämner nokian det som Driving Safety Indikator.
Notera att det vanligen inte är 1,6 mm(som är lagkravet) utan det är lite olika mått från olika tillverkare, vanligen 2-4mm på sommardäcken
det är ju bara bild på klackarna
Användarvisningsbild
av TommyP86
milktrucker skrev:det är ju bara bild på klackarna
Ja. Ts efterfrågar vad slitkullar är och varför hans däck låter mycket.

Orsaken till att de slits så är felaktig hjulinställning, det är dessutom väldigt vanligt bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Precis, däckmönstret består ju av klackar, Vid felaktiga hjulvinklar så pressas de i sidled mot vägbanan och kommer slitas ojämnt i höjdled. Det gör att däcket med tiden bullrar mer då det inte får en jämn anliggningsyta mot vägbanan.

Att det ofta uppstår bak kan bero på att många bilar saknar möjlighet att ställa alla hjulvinklar bak, att hjulupphängningen bak är av enklare konstruktion så att hjulen tex lutar vid nedlast eller sänkning.

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Allt är ju en "definitionsfråga". Det som länken http://privat.bahnhof.se/wb158475/DSC00166.JPG visar är vad jag (även andra) kallar "slitagevarnare", Det är alltså en ljudlig varning (med ett dunkande eller mullrande) att däcken håller på att "ta slut. "Slitkullar" är nog mer det som "VolvoB20" menar. Bilden visar ett tydligt exempel på när "flärd går före vett". Typiskt i vissa kretsar, man kan lägga 10-tusentals kronor på nya fjädrar, däck och fälgar men inte en krona på hjulinställning och nya stag och bärarmar för väghållning.
Bilden med vinterdäcket visar som det kan se ut med felaktig inställning. Tittar man i ytterkanten på däcket så ser man att mönstret i yttersta raden är slitet så "mönsterkullarna" är olika höga. Det är nog detta som menas med frågan i början av tråden

Mvh
Lennart
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]