Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Under el nino-åren har det varit skonsamma vintrar, under perioden som följer efter, la nina, kan det istället bli väldigt kallt. 2009 var ett sånt år tydligen. Det ska samtidigt sägas att kallt och snö är långt ifrån samma sak, oftast är det runt nollan man har mest problem. Dessutom är det väldigt lite forskning lagt på det här i nordeuropa, så att jag sitter och gissar är inte direkt en säker prognos
Verkar mer som att det handlat om slumpen då olika väderlägen "låst" sig fast över oss. Svängningarna i luftmassorna har enligt viss forskning blivit större och långsammare.
Då ska ja köpa dubbdäck till ELcykeln i år. Den har gått klockrent nu i tre vintrar och riktigt bra i snö med vanliga däck.
Tidigt i år tog ja ut mopeden en förmiddag och åkte en sväng. Kom hem igen runt lunchtid. Åt lunch och gick ut med hundarna. Tog sedan ELcykeln till jobbet. Kom 100m sedan låg ja på asfalten. Total blankis!! Ett under att ja inte kvaddade mopeden en timme innan på samma ställe som har noll däckmönster.
Gärna snö för mig. Har även en ny Husqvarna snöslunga som bara vill arbeta. 50cm snö är inga problem.
Kraftig El Nino 1998, Gävle vintern 1998 som ingen i detta landet kan ha missat.
Att sen isutbredningen på arktis denna sommar är minsta på länge underlättar då varmare luft än normalt stiger i atmosfären från arktis. Kombinera detta med hjälp av El Nino i dom högre luftsystemen så kan varma och fuktiga lågtryck från atlanten som get några milda vintrar med lätthet pressas undan så att arktisk kyla kan passera längre söderut än normalt.
Vintrarna 2009, 2010, 2011 var sådanna med över 100 dygn med snötäcke i Sthlm. och medeltemeraturer bra bit under nollan alla vintrarna.
Man skall inte blanda ihop hur tex nordamerica påverkas för det skiljer sig radikalt mellan USA och Kanada hur vintrana blir då La Nina ger både kallare och snörik vinter i Kanada.
Att sen engelska forskare är till 97% säkra på miniistid är ingen myt, det är baserat på minskad solaktivitet och färre solfläckar under 2030-2040. Bara tacka och ta emot att det blir kallare vintrar.
Vintern 1998 var inte kallare än andra. Snön som föll den 6-8:e december i Gävle var runt 2 meter på vår gård. (Fick skotta fram fönstren på huset då det blev mörkt inne..
Men redan till julafton hade det varit så mycket töväder att snötäcket sjunkit ihop till runt 1m.

Det var inte i närheten av vintrarna vi hade 2011-2012 (tror jag det var) då det var minusgrader oavbrutet från december-mars.

Att det snöade supermycket i Gävle var inte heller nått El Nino-relaterat. Det hade med såkallade "snökanoner" från havet att göra, där det relativt varma havsvattnet avdunstade och skapade nederbörd, samtidigt som pålandsvindan in mot Gävlebukten matade på mer och mer.

Jag säger inte att El Nino inte påverkar, men snön som föll i Gävle var inte relaterat till det.

Miniistiden är en myt, och det finns ingen konsensus bland klimatforskare som tyder på något sånt. Lyssna igenom inslaget jag länkade till om du är intresserad.
Lååång tråd det här med dubbdäck...
-Jag gick på ert snack om däcktyp och beställde idag ett par 16" 60-profil Hakka 8'or till
min V70 Bi-Fuel 2016.
Hade en aning slöare gas-volvo tidigare och var nöjd med friktionsdäck eftersom bilen inte främjade nåt annat än "gubbkörning". Med ettrigare motor så är det en jäkla skillnad
i körsätt -för min del i.a.f. Hoppas jag får valuta för valet av sulor.

Är det nån som läst eller sett dubbdäckstester där man jämför skillnad i profil kontra väggrepp i kurvor och inbromsning?
baxadfrukt skrev:Nu är det dags att börja kika på vinterdäck.
Köpte ny bil i somras så det ingick inga vinterdäck. Hur bra är det med att köra 18" som vinterdäck?
Fälgarna som jag fick med bilen krängde jag av relativt fort och dessa tänkte jag DÅ att jag skulle ha som vinterfälgar, men som sagt. Hur bra är det att ha 18" som vinterpuckar på en v70II?
Kommer köra det på min V70 oxå, kört det på tidigare bilar och de har funkat finfint.
Som vanligt är bra däck att rekommendera =)
snoddasD5 skrev:Satte på mina Nya Hakka 8 idag for och körde på asfalt men jävlar vad dom lever om. Tidigare alltid kört Hankook men testade nu Hakka 8 men vad högt dom låter var inte nöjd.
Även jag med nya 205/60x16 Hakka 8 på idag. Visst låter de hejdlöst högt(!). Har ju av miljöparkeringsregler varit förpassad till friktionsdäck fram tills att Göteborgs Stad tagit bort förmånen till billig parkering. Blev riktigt förvånad att skillnaden var såå markant...
...men inte förrän efter vintern kommer jag med något påstående om jag är nöjd med däcken eller inte :D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]