Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej! Här kommer en liten för många entusiaster en dum fråga :)

Jag lämnar in bilen på handtvätt i bland. Mellan varven åker jag till en gör det själv-station (polettstation). Då brukar jag bara spruta av avfettning på bilen och sedan spola bort den mesta skiten med högtryckspruta. Oftast så är det enda som behövs, skiten rinner av rätt enkelt då jag fått ett lackskydd på bilen.

Min fråga är: är det på något sätt dåligt för bilen, dvs för plast, lister etc om man spolar av, avfettar och sedan spolar av utan att schmponeera och tvätta med svamp? Samma sak undrar jag över det faktum att man låter massor av vatten ligga kvar utan att torka och kör i väg?

Kanske dumma frågor, men jag tar chansen! :) Skall tilläggas att det inte är ofta jag gör det.
Jag använder ofta polettstationer, men spolar som minst av avfettningen med shampo-vatten och sen med "avsköljningsvalet". I allafall på FB-tvätt som jag oftast använder är den sista avspolningen behandlad så det är avkalkat vatten. Då har det ingen betydelse att det ligger kvar massa vatten på bilen efteråt, det lämnar inga torkmärken för mig i allafall. (Vilket det gör om jag missar att torka nått när jag tvättar hemma med avspolning med vanligt vatten.
Gör man som Joel skriver så blir det bra.

Sällan man behöver avfettning. Den avfettningen som finns i polletstationer är kallavfettning eller nått liknande som löser tjära. Lägg istället på en "förtvätt" beståenda av en alkalisk avfettning som löser trafikfilmen och flugor mm.
Ja börjar spola med varmvatten med schampo i fronten och går sedan ett varv och avslutar sedan i fronten igen. Flugorna släpper taget så fint när dom har fått bada först.
Avslutar med avjoniserat vatten.
Jag får inte trafikfilmen och smutsen att släppa utan nån form av avfettning. Går jag bara på med vatten kan man dra fingret efteråt och tydligt se skillnaden..
volvobrasse skrev:Hej! Här kommer en liten för många entusiaster en dum fråga :)

Jag lämnar in bilen på handtvätt i bland. Mellan varven åker jag till en gör det själv-station (polettstation). Då brukar jag bara spruta av avfettning på bilen och sedan spola bort den mesta skiten med högtryckspruta. Oftast så är det enda som behövs, skiten rinner av rätt enkelt då jag fått ett lackskydd på bilen.

Min fråga är: är det på något sätt dåligt för bilen, dvs för plast, lister etc om man spolar av, avfettar och sedan spolar av utan att schmponeera och tvätta med svamp? Samma sak undrar jag över det faktum att man låter massor av vatten ligga kvar utan att torka och kör i väg?

Kanske dumma frågor, men jag tar chansen! :) Skall tilläggas att det inte är ofta jag gör det.

Jag kör nästan uteslutande avfettning + högtrycksspolning och har så gjort i större delen av livet på alla bilar, svampar kanske 3-4 gånger per år.
Kör turtle wax prewash eller Statoils prewash och låter det verka i 5 min och spolar av ungefär som Perra83 mellan varven.
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]