Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag har faktiskt kört båda, och det är två extremt olika produkter till att börja med... FireGlaze är polerande vilket Sonax inte är. Har man nybil så är det bara att stryka på Sonax när man fått ytan ren, FG skall köras ut med maskin och är då milt polerande. Sonax är extremt lätt att lägga, men håller inte sådär jättebra, under tiden den ligger så pärlar den dock riktigt bra. FG pärlar inte, vilket dom valt bort för pärlning är in alltid så bra, det ger fläckar då vattenpärlor står stilla och drar åt sig t.ex pollen, FG låter vattnet åka av i sjok istället. FG håller också bättre mot förtvätt och alkalier.
Personligen tycker jag nog att FG, med lite Orchards Perfection (eller Sonax Intense Shine Detailer) efter tvätten då och då är den vettigaste kombon.
Vill man ha något ännu enklare att jobba med än Sonaxen så finns CarPro Hydro2 (kolla youtube) eller BBV:s keramiska som inte är så dumma.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Jag är inte bekant med just den, men generellt är Autoglyms grejor ganska trevliga om än lite "amatörinriktade" på gott och ont..

Jag tycker visserligen att Bollnäs bilvård och FireGlazeär suveräna, men om du är sugen på FireGlaze kan du köra på Glare istället, den säljs hos bl.a waxdog.se och är nästan exakt likadan på alla sätt utom priset.

/Thomas
av Alexas
Såhär blev valet:

Poleringsmedel:
Meguiars Ultimate Compound

Lackförsegling:
Menzerna Power Lock Ultimate Protection

Har jag tid i helgen fixar jag bilen då. Bilder kommer såklart :)
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]