Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Tjena ! Sitter med två olika set av vinterdäck. 4 st är Gislaved 205/55 R16 och de andra 4 är Gislaved 195/65 R15.

Passar båda lika bra till v70´n? Vad är det för skillnad på passning / väghållning då ena är bredare än den andra ? Båda är lika slitna.

Tack på förhand
Vilken motor har du? 15" passar inte till bensinturbo och en del D5 eftersom de har större bromsar.
frasse4 skrev:Vilken motor har du? 15" passar inte till bensinturbo och en del D5 eftersom de har större bromsar.
2.4 liters bensinare automat utan turbo.

När jag söker om bilen kommer detta fram
Däckdimension axel 1: 225/45 R17 91W
Däckdimension axel 2: 225/45 R17 91W

Är detta alltså de största "däcken" ja kan ha?
Då borde du kunna använda även 15". Det som står i regbeviset är den dimension som bilen reggades med men i Sverige är det inga problem att köra med andra dimensioner så länge rullomkretsen är ~samma. Jag har hört att det är hårdare i Europa att man har rätt hastighetsindex och belastningsklass. Men där får man ju oftast inte köra med vinterdäck i alla fall...

Åter till frågan det är så lik dimension att det knappast påverkar köregenskaperna anser jag...
91 är lägsta belastningen du ska ha till bilen.
om du kan köra med 15 tum så gör det. Annras är det inte så stor skillnad mot 16 tum. Det är bättre grepp i de smalare däcken.
frasse4 skrev:Då borde du kunna använda även 15". Det som står i regbeviset är den dimension som bilen reggades med men i Sverige är det inga problem att köra med andra dimensioner så länge rullomkretsen är ~samma. Jag har hört att det är hårdare i Europa att man har rätt hastighetsindex och belastningsklass. Men där får man ju oftast inte köra med vinterdäck i alla fall...

Åter till frågan det är så lik dimension att det knappast påverkar köregenskaperna anser jag...
Okey, Tog mig bara en funderare när det Står i manualen att vinterdäck med dimension 195/65/R15 rekommenderas förutom till turbomotorer då 205/55 R16 rekommenderas. Varför just detta? bromsegenskaper?
milktrucker skrev:91 är lägsta belastningen du ska ha till bilen.
om du kan köra med 15 tum så gör det. Annras är det inte så stor skillnad mot 16 tum. Det är bättre grepp i de smalare däcken.
Märkte nu att två av de smalare däcken är lite mer slitna , medan 16 tummarn är mer jämn på alla 4
Kör på dem som har bäst mönster. Breda däck har ju blivit en riktig modegrej, ska man tro biltillverkarna idag är det väl omöjligt att framföra en bil med 130 hästar på mindre än 225 däck. Jag upplevde aldrig några problem att köra min 960 med 185-däck och den hade ju 204 hästar...
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]