Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Jsjodin
Hej!

Köpte lite led lampor till min s60 från ebay, MED cambus, ändå får ja upp felmeddelande i kupén hela tiden. Beror de på kvaliten eller är de något annat man måste göra också? Det gäller blinkers, broms och positionsljus bak.

Sen undrar jag också om någon har koll på vad lagen/besiktningen säger om led i alla bakljus, blinkers och regskylt belysning? Fått höra att i positionsljus fram och dimljus är de inte okej. Beroende på besiktningsman har jag hört att många sluppit förbi ändå men vill veta vad som faktiskt gäller.

Tonade bakjus har jag också, röktonade och inte helsvarta. Tror ni man klarar sig om man sätter dit reflexer bara på besiktningen?
Användarvisningsbild
av P210
Det är ljusövervakningen som ställer till med problem, de med "canbus"anpasssning har lite extra motstånd men oftast inte tillräckligt. Därför nöjer sig de flesta med att byta till LED i innerbelysning, parkering/positionsljus.
Bakljus/blinkers ser du väl ingen skillad på om det är LED eller glödljus? Sönder går de väl sällan heller?
Vad gäller bakljus har jag för mig att ingen film/färg/toning som inte är från fabrik godkänns, mörka lampor som är original har testats för att ljusgenomsläppet ska vara godkänt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Dimljusen behöver inte ens fungera när du besiktigar bara att rycka säkringen så där kan du lugnt sätta i LED-lampor har själv gjort det på min bil. Har även LED-lampor på parkeringsljusen fram och där har det inte varit någon som klagat.
av Jsjodin
Jaha okej, anledningen till att de vart led var för att jag tappade bakdäcket i ca 50km/h, inga skador alls på bilen förutom att en hel drös med lampor gick sönder haha. När jag satt där på ebay och köpte led till interiören drogs jag och bara handlade på. Så köper nog halogen till baken igen, led i dim och positionsljus har ja redan så plockar nog säkringen som du sa och byter positions till halogen igen för att vara säker :) bakljusen provar jag nog med ett köpa ett par reflexer me de du säger om toning stämmer, inte ens transparent är godkänt har jag för mig. Tack för svar! :)
Användarvisningsbild
av P210
Och jag har besiktigat flera gånger med LED i dimljusen utan problem, helt OK bara de inte ger felaktig ljusbild så de kan blända.
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]