Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Jsjodin
Hej! Finns det ställbara coilovers som endast är ställbara i hårdhet?

http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI ... ILOVERS014

Dessa jag syftar på. Ser "justerringarna" föt fjädern, men brukar det inte vara en tredje som justerar längen på fjäderbenet eller är jag ute och cyklar?

Eller justerar man dom helt enkelt genom att skruva ihop fjädern?

Mvh
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jsjodin skrev:Hej! Finns det ställbara coilovers som endast är ställbara i hårdhet?

http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI ... ILOVERS014

Dessa jag syftar på. Ser "justerringarna" föt fjädern, men brukar det inte vara en tredje som justerar längen på fjäderbenet eller är jag ute och cyklar?

Eller justerar man dom helt enkelt genom att skruva ihop fjädern?

Mvh
Jag vet inte riktigt vad du frågar efter egentligen, men med gängan på fjäderbenet så flyttar du undre fjäderskålen upp eller ned mao höjden på bilen. Det har inget med hårdheten att göra. På en del dyrare coiloverkits så är dämparen justerbar, antingen i returen eller både retur och kompression.

.
av Jsjodin
Jag tror du nyss svarade på min fråga men ska ändå försöka förtydliga. På gängade delen sitter 2 svarta ringar, den övre av dom drar man ju ihop eller isär fjädern, och den undre är väl bara till för att låsa?

Har endast monterat ett par coils förut och då fanns det även en tredje ring som man även kunde justera själva gängade stången med upp och ner.

När jag försöker tänka mig logiskt så när man skruvar upp fjädern, så borde den bli hårdare, men inte sänka bilen eftersom själva fjäderbenet inte blir kortare.

Jag undrar egentligen bara om dessa är ställbara i höjd vilket jag tror du svarade på.

Hoppas ni förstår bättre vad jag menade och ursäktar min okunnighet, frågar man inget får man inget veta! :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jsjodin skrev:Jag tror du nyss svarade på min fråga men ska ändå försöka förtydliga. På gängade delen sitter 2 svarta ringar, den övre av dom drar man ju ihop eller isär fjädern, och den undre är väl bara till för att låsa?

Har endast monterat ett par coils förut och då fanns det även en tredje ring som man även kunde justera själva gängade stången med upp och ner.

När jag försöker tänka mig logiskt så när man skruvar upp fjädern, så borde den bli hårdare, men inte sänka bilen eftersom själva fjäderbenet inte blir kortare.

Jag undrar egentligen bara om dessa är ställbara i höjd vilket jag tror du svarade på.

Hoppas ni förstår bättre vad jag menade och ursäktar min okunnighet, frågar man inget får man inget veta! :)
Att man ibland gängar hela fjäderbenet upp/ned är pga att man inte vill förändra dämparen/fjäderns arbetsområde. Detta kit är som sagt endast justerbart i höjd.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag har ett liknande sett monterat på en Astra cuope. Fram justerad till den lägsta och bak ungefär normal, fjädringen är ungefär lika med noll, får vara försiktig i gupp, både på grund av fjädringen och av höjden. Bilen känns dessutom i det närmaste som om den är direktstyrd :shock:

Så pass låg fram att man måste lägga brädstumpar för att komma under med lyft.
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]