Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#11677
Bild
Här är en länk till en .pdf:
http://www.greensilver.com/pic/felkoder.pdf

Och nu har Adde skrivit av den så vi slipper ladda en seg .pdf, tack Adde!

Hur kolla felkoder?

Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. En felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd.

Så, hur gör man då?

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla. Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick felkoder på fler uttag.

Så koderna då.

Bränslesystem LH 2.4 Testkabeln ansluten till uttag 2.
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1 Signal från luftmassamätare
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
1-3-1 Varvtalssignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Tomgångsläge på spjällkontakt
2-1-2 Lamdasondsignal
2-1-3 Fullastläge på spjällkontakt
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Knacksensorsignal saknas
3-2-2 Renbränning av mätartråd
3-4-4 Avgastemeraturgivare

Bränslesystem Regina Testkabeln ansluten till uttag 2.
(Regina sitter mest på 91'or, syns lättast på att det inte finns massemätare utan bara en tempgivare vid luftfiltret. Alltid ihop med tändsystemet Rex.
/Sparkz)
1-1-1 Inga fel
1-1-2 Styrenhet
1-1-3 Insprutningsventil
1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-3-2 Batterispänning
1-3-3 Spjällkontakt, tomgångsläge
2-1-3 Spjällkontakt, fullastläge
2-2-1 Lamdasondsignal
2-2-2 Signal från systemrelä
2-2-3 Signal från tomgångsventil
2-3-1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
2-3-3 Tomgångsreglering
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-2-1 Signal till kallstartsventil

Tändsystem EZ116K Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
1-5-4 EGR-system
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge
2-4-1 EGR-system (flöde)
4-1-3 EGR-system (temperatur)

Tändsystem REX Testkabeln ansluten till uttag 6.
1-1-1 Inga fel
1-4-2 Styrenhet
1-4-3 Knackgivarsignal
1-4-4 Lastsignal
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal

TCU (om du är en av få som har det) Testkabeln ansluten till uttag 5.
1-1-1 Inga fel upptäckta av diagnossystemet.
2-4-2 Turboreglerventil signal saknas eller är felaktig.
3-1-2 Knackinformation från tändsystemet saknas.
3-4-2 Signal för A/C-blockeringsrelä saknas eller är felaktig.
4-2-1 Laddtryckssignal i styrenhet felaktig.
4-2-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde.
4-2-4 Lastsignal från bränslesystemet saknas eller är felaktig.
4-3-1 Tempgivarsignal från kylare saknas eller är felaktig.

Det var alla koder det. Finns fler, och dom kommer bara jag skrivit ihop dom.
Kom även ihåg att dessa felkoder bara är en fingervisning om vad som kan tänkas vara fel. Som exempel: En defekt luftmassamätare kan ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur en felkod från lambdasonden…. Men, du får som sagt en aning om vart du ska börja söka felet.


Jag lämnar tråden öppen för allmänna frågor om felkodsläsning, allt annat tas bort. Gör en ny tråd om du ska fråga om felkoder du har läst ut på din egen bil.

Edit: Detta har nu lagts ut på youtube av en forumsanvändare /Brainy
[youtube]-dTvzzpesKo[/youtube]
Senast redigerad av 1 Sparkz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11679
ABS (A3)

850/700/900 (Det mesta stämmer för 400 med)

111 - Inga fel funna av diagnosystemet.
121 - Vänster framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
122 - Höger framhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
123 - Vänster bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
124 - höger bakhjulssensor, felaktig signal vid hastighet lägre än 40 km/h.
125 - Felaktig signal från minst en hjulsensor under lång tid.
135 - Fel i styrenhet.
141 - Felaktig pedalsensor, kortsluten till jord eller spänning.
142 - 850: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott eller kortslutning.
700/900: Felaktig bromsljuskontakt, avbrott.
143 - Fel i styrenhet.
144 - Bromsskivor har varit överhettade.
151 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
152 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
155 - Bakaxelsensor, avbrott eller kortslutning till batterispänning.
211 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
212 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
213 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
214 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid igångkörning.
215 - Ventilrelä, avbrott eller kortslutning.
221 - Vänster framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
222 - Höger framhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
223 - Vänster bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
224 - Höger bakhjulssensor, signal saknas vid ABS-funktion.
231 - Vänster framhjulssensor, signal saknas.
232 - Höger framhjulssensor, signal saknas.
235 - Bakaxelsensor, signal saknas.
311 - Vänster framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
312 - Höger framhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
313 - Vänster bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
314 - Höger bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.
321 - Vänster framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
322 - Höger framhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
323 - Vänster bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
324 - Höger bakhjulssensor, sporadiska störningar vid hastighet högre än 40 km/h.
411 - 850: Inloppsventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
412 - Returventil för vänster framhjul, avbrott eller kortslutning.
413 - 850: Inloppsventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
700/900: Ventilen för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
414 - Returventil för höger framhjul, avbrott eller kortslutning.
415 - Bakre ventil, avbrott eller kortslutning.
421 - Inloppsventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
422 - Returventil för bakhjulskrets, avbrott eller kortslutning.
423 - TRACS-ventil, avbrott eller kortslutning.
424 - Tryckvakt för TRACS, felaktig eller kortslutning.
441 - Fel i styrenheten.
442 - För lågt pumptryck.
443 - 850: Pumpmotor, elektriskt eller mekaniskt fel.
700/900: Pumpmotor/relä, elektriskt eller mekaniskt fel.
444 - Strömmatning till ventilerna i hydraulaggregatet saknas.
Senast redigerad av 1 Sparkz, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
#15817
Dessa koder tas fram med hjälp av diagnostikuttaget i motorrummet. Allt enligt beskrivning ovan.
Har du en nyare bil utan detta diagnstikuttag, så krävs det ett interface som heter ODB2 samt tillhörande programvara som heter VCT2000.
Om jag nu inte förstått allt fel alltså....
Är inte så insatt i nyare bilar, utan jga är van att arbeta med detta uttag i motorrummet. :D

MVh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ramon
#15822
Addekarlsson skrev:Dessa koder tas fram med hjälp av diagnostikuttaget i motorrummet. Allt enligt beskrivning ovan.
Har du en nyare bil utan detta diagnstikuttag, så krävs det ett interface som heter ODB2 samt tillhörande programvara som heter VCT2000.
Om jag nu inte förstått allt fel alltså....
Är inte så insatt i nyare bilar, utan jga är van att arbeta med detta uttag i motorrummet. :D

MVh/ Adde
Vill bara göra ett tillägg, det heter OBDII, inte ODBII! :lol: Gjorde också detta misstag förut, men nu har jag lärt mig :D
av Addekarlsson
#15832
Jag vet, jag vet. Sladdar lite på tangentbordet bara. Inte lätt med bakhjulsdrivna fingrar. :wink: :lol:

Mvh/ Adde
av djt5r
#15913
Dessa koder tas fram med hjälp av diagnostikuttaget i motorrummet. Allt enligt beskrivning ovan.
Har du en nyare bil utan detta diagnstikuttag, så krävs det ett interface som heter ODB2 samt tillhörande programvara som heter VCT2000.
Det heter OBD2 (On Board Diagnostics)
VCT2000 är ingen programvara, det är en box man kopplar mellan bilen och datorn (Volvo Communication Tool)
Inte för att det spelar så stor roll... Går ej att köpa som privatperson ändå
av Kmiland
#48861
Det er en mulgihet for å lese av feilkoder på nyere en 1996 model også, man må lage seg en enhet bestående av 1stk lysdiode og en trykk-knapp... man kan da lese ut samme blinkene fra OBD kontakten i midtkonsollen (på Volvo 900).....
av Addekarlsson
#48865
Har du möjlighet att förklara hur man gör detta?
Hur bygga ihop det, och hur läsa felkoder och tyda dom.

I så fall lägger vi tveklöst upp det här. :D

Mvh/ Adde
av Kmiland
#48873
Har laget en pdf fil som forklarer (kopiert ut fra autodata 2004), allt du ternger er en lysdiode og noen ledningstumoper, og gjerne en trykknapp.

Har du en mailadresse jeg kan sende den på??

Behöver man byta något i VVT enhket? Ja[…]

Hej, Jag körde över 20 mil förra h[…]

Läckande Vinkelväxel

Dom brukar läcka lite.min växel i min 01[…]

Det räcker långt att ha nyckeln i ett[…]