Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av forbo
#128939
Trött på trasiga instrumentlampor? Då kan denna gudie kanske hjälpa dig.
Detta är gjort på en 854SE -94, jag vet inte om det kan skilja sig mellan olika årsmodeller på vissa moment.

Följande lampor har jag använt från biltema:
Artnr: 35-15516 och 35-15256.

Och följande lampor från conrad.se:
Artnr: 727091, transparent lampa.

Lamporna från Conrad.se använde jag i knapparna, ljusstyrkan var perfekt. Till ljusvredet 1.2w lampor, likaså till askkopp och ciggtändaren användes 1.2w lamporna.

Jag glömde tyvärr att ta kort på endel lampsocklar, men det syns klart och tydligt när man skruvar bort sakerna.

Vi börjar med knapparna till stolsvärme, dimljus etc (Vet inte vilka lampor som sitter i knapparna till elhissarna)
Kompletta knappar kostar nog några hundralappar, så att byta lamporna blir ju billigare.

Börja med att peta ur knappen med hjälp av en skruvmejsen, fiskben etc.
Ta det alltid försiktigt när du ska 'bända' ur knappar etc så det inte blir fula brytmärken!

Ta en liten radiomejsel och peta isär knappen, det sitter en 'hulling' på varje sida.
Skulle plasten gå sönder vid någon 'hulling' så brukar knappen kunna sitta ihop ändå utan problem.
Bild

Dela på den och dra 'knappdelen' rakt upp. Håll reda på den lilla vipparmen så den inte kommer bort! Annars kommer inte knappen att funka.
Håll även koll på loggon så den inte hamnar upp och ner vid ihopsättningen.
Bild

Lyft ur 'bryggan' som elektroniken sitter på.
Bild

Här är den lilla rackaren som ska bytas. Värm på lödningen så benen lossnar och ta bort lampan. Löd fast en ny.
Bild

Sätt tillbaka brygga och lägg loggo och vipparm på plats, tryck ihop knappen.
Kontrollera så knappen funkar som den ska, montera tillbaka knappen i bilen och kika så lampan funkar.
Bild

I ljusvredet sitter det två lösa 1.2w lampor med glassockel, bara att dra lampsocklarna rakt ut och byta lamporna.
Bild


Så går vi över till askkopparna och ciggtändaren.

Skruva lös askkoppen, sitter i två skruvar, ta bort askkoppen så ser du lampan.
Peta lös lampan och löd fast en ny.

För att komma åt lampan till ciggtändaren så ta bort dom två skruvar som håller fast den delen (Skruvarna sitter vid dom nedre markeringarna, askkoppen måsta vara borta)
Peta bort gamla lampan och löd fast en ny.

Nu är det även lätt att peta upp knapparna till stolsvärmen underifrån.
Montering i omvänd ordning.
Bild

För att byta lampan i mittkonsollen bak, ta borta luckan, peta upp en plastlåsning åt gången med en liten mejsel och dra samtidigt så får man bort hela panelen.
Samma här, peta bort lampen och löd fast en ny.
Montering i omvänd ordning.
Bild


Klimatpanelen (Här vet jag inte om det skiljer något med lampor etc om man har klimatanläggning eller inte)
Bilen ifråga har klimatanläggning (ECC)

Ta bort radion, stick in handen och skjut ut klimatpanelen. Den brukar inte sitta så hårt.
Lossa de tre kontakterna så går det lättare att jobba med den.
Bild

Ta bort dessa skruvar och ta bort locket ovanpå klimatpanelen.
Bild

Ta även bort dessa skuvar så kan man vika fronten från kretskorten så kommer man åt lamporna lättare.
Bild

Här sitter det tre 1.2w lampor med glassockel. Här går det smidigt att vrida runt socklarna med en näbbtong.
OBS! Var försiktig så inte kretskortet skadas!
Kan nog vara bra att ha ett antistatarmband till detta.
Montera i omvänd ordning
Bild

Till sist mätarhuset då.

OBS! Detta är gjort på en bil UTAN airbag på passagerarsidan! Vet inte om det skiljer sig något mot en bil med airbag på passagerarsidan.

Peta bort den runda pluggen, under sitter det en skruv. Ta bort plasten.
Bild

Sen dyker det upp en skruv till som ska bort.
(Detta ska göras även på förarsidan)
Bild

Öppna handskfacket, sitter tre skruvar i underkant.
Bild

Två skruvar i ovankant framför mätarhuset.
Bild

En skruv i vänstra övre luftutblåset.
Ta bort gallret genom att sticka in en skruvmejsel eller dyligt på en kortsida och bänd bort gallret.
Bild

En skruv innanför varje galler i mitten.
Bild

Ta bort överdelen på intrumentbrädan genom att dra den mot dig.

Lossa dom två kontakterna, snäpp upp låsningarna och lirka upp mätarhuset.
Det sitter fyra 3w lösa lampor med glassockel som lyser upp mätartavlorna.
På baksidan av mätarhuset ser man klart och tydligt dom fyra lampsockarna. Bara vrida ett kvarts varv, ta ur och byta lampan.
Till övriga indikationslampor vet jag inte vilken typ av lampa det sitter.
Montering i omvänd ordning.
Bild

Så här gör jag, och det funkar för mig.
Jag tar ingen ansvar om något skulle gå sönder för dig!
Du gör detta på egen risk.

När jag bytte lampor i mätarhus och klimatpanelen så lossade jag batteripolen.

Dom flesta skruvar är torx, storlek T25, och någon vanlig stjärnskruv.

Om detta skulle passa i tips/trix avdelningen får gärna någon mederator flytta den dit :)

//Fredrik
Senast redigerad av 1 forbo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
#129078
Tackar även jag som är på G och byta alla instrumentlampor, en snabb fråga bara, sitter där en lampa i det lilla reglaget som man justerar ljusstyrkan på instrumentbelysningen osså?

/Jurgen.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
#129090
Okej, tack så mycket, näe de kan stämma, jag hade den ute , men jag vågade inte öppna själva dosan eftersom den var så "avlång" om du förstår, vet ju inte vad som kan gömma sig därinne :)
Användarvisningsbild
av forbo
#129096
Hehe, nej det är ju lite pirrigt då man ska peta isär något första gången :)

Man har ju inte en aning om hur det ser ut innuti, och om man kommer få ihop det igen :)

//Fredrik.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
#129100
Haha näe, kanske bäst o låta just den vara , för om ifall där skulle vara en liten lampa/diod så kan man ju leva med den, huvudsaken tycker jag är att övriga instrument lyser :) jag stör mig väldigt om en liten lampa inte lyser, kan låta löjligt för icke "bilkunniga" men nu vet ja ju att de e fler än jag som iallafall vill att de lyser :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#129391
Jag har sagt det förut; jag säger det igen: Släck halvljuset på dagen! Det lyser ändå, även med strömbrytaren i läge 0 (noll), men då är instrumentbelysningen släckt. Den varar hur länge som helst då. Jag har inte bytt någon lampa än på min bil, trots 14 år och 36500 mil.
Utom den som lyser grönt i ljusomkopplaren, för den är alltid tänd.
av Addekarlsson
#129702
Flyttar till Tips & Trix. Har ni frågor om denna guide, så starta en ny tråd i avdelningen för Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05).

Mvh/ Adde

Ok, var rädd för det.. får hoppas […]

Kollar jag här https://www.bytbil.com/bil?Veh[…]

Har du ett fungerande förvärmningssysten[…]

2,4 är väl lägsta normalt tryck och[…]