Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#1108494
Eftersom handbromsen är ett sorgligt kapitel på dessa bilar, så tänkte jag dela med mig av erfarenheter i hur man får den riktigt bra.

En moderator får gärna flytta inlägget till "Tips och Trix" kategorin.
Nedan beskrivs V70, men Xc90 har mycket liknande design bak vid hjulen. (Den jag hjälpte till med, men kanske inte alla)

Skaffa nya backar, och fjädrar, samt en sats med två st "handbromsjusterare". (Finns till Både Xc90 och V70)
Dock inte som "orginaldel", men på tex, Skruvat.se och AD Bildelar, mfl. Ca 200kr, och är en nödvändighet.
Annars blir det som bäst en högst medioker handbroms, som kanske passerar besiktningen, men inte mer.
Liknande dessa satt på S/V70I, men togs bort iom V70N. Kostnadsbesparing, troligen.

1.Släpp på handbromswire justeringen inne i bilen.
På V70N tar man tag i överkant på skinndamasken till spaken och drar den försiktigt uppåt.
Då lossnar den, och man för den ur vägen, fram över spaken.
Då ser man justermuttern. Släpp den helt, men ta inte bort muttern. Lämna ca full mutter.
På Xc90 sitter justeringen bredvid handbromspedalen, men lite olika på årsmodeller.
Detta är mycket viktigt!

2. Ta bort hjul, och bromsok. Även fasta delen av oket skall bort.
Låt bromsslangen sitta kvar på oket, men ta loss ABS kabeln från slangen så den inte skadas.
Bäst och snabbast resultat uppnås genom att göra samma sak på båda bakhjulen samtidigt.
Använd väl uppställda pallbockar för din säkerhet.

3. Släpp skruven på bromsskivan, och ta bort den. Den kan sitta $#@%€£¥, och kräver en bra tung plastklubba, kopparklubba, eller i värsta fall en hammare med en träbit som skydd.
Det är bara slå som gäller. Använd förnuft dock.
Jag har själv tvingats skada skivan för att få loss den, och då är det nya skivor som gäller.

4. Notera hur allt sitter ihop. Ta en mobil-bild om du känner dig osäker. Sen tar du bort de gamla backarna med fjädrar.
Fjädrarna på mitten skall krokas ur en hållare bakom bromsbacken. Tryck in, och kroka ur. Kan vara lite pillrigt.

4. Känn efter så inte expandern från wiren kärvar. Gör den det, så smörj upp den väl, eller byt ut den. Annars får du anliggning.
Även själva wiren skall gå att dra ut och in lätt. Annars krävs åtgärd.

5.Montera de nya bromsbackarna, men istället för stålgaffeln på motsatt sida expandern, sätter du nu justeraren.
Smörj den väl med bromsoksfett eller kopparpasta innan, så den inte kärvar i framtiden.

6. Ska du återanvända bromsskivorna, så ta bort rostkanterna i bromsskivans trumma, så den går på lätt.
En vinkelslip underlättar, men slipa i lite vinkel, så du inte skadar bromsbackarnas anliggningsyta.

7.. Med justeraren helt ihop monterar du nu bromsskivan igen. Gör noga rent bakom, så den sitter plant mot hjulnavet.
Genom ett hjulbultshål, kan du nu med en skruvmejsel vrida på justeraren (se bild, om än felvriden)

8. Vrid justeraren, så bromsen sitter helt fast. Sen släpper du den till lätt anliggning. Detta går att utföra med hjulet på plats sedan.
Gör sen samma sak på andra hjulet. Gör detta helst innan du monterar bromsoken, så du vet att det är handbromsens anliggning du känner.
Sen drar du åt handbromsen i bilen. (Låt ännu wire justeringen vara så släppt som möjligt)
Sen släpper du handbromsen, och går ut och snurrar på skivorna. Du skall ännu känna lätt anliggning. Annars justerar du ut mer.
(Lätt anliggning är att höra kunna få skivan att snurra av sig själv ca ett halvvarv, innan den stannar)
Dra nu åt handbromsen bara nått knäpp, och känn om det tar ungefär samtidigt, och lika hårt på båda hjulen. Justera ut det hjul som ev är efter, men inte för mycket. Då får man släppa den andra istället.

9. När man fått detta så bra det går, så justerar du inne vid handbromspaken/pedalen bara bort det ev glappet du känner innan det drar i själva wiren.

10. Sen monterar man bromsok, och hjul igen, (kom ihåg ABS kabeln), men lämna en hjulbult ur.

11. Med hjulen på plats, så känner du bättre hur hård anliggningen är. Med hjul på, skall det snurra ganska lätt. Annars justerar du igen.

12. Sätt i sista hjulbulten, och åk en nån km. Använd inte bromsen i onödan. Känn sen på bakbromsarna om de är mycket varma.
Då får man släppa lite ute vid hjulen.

13. Nu testar du handbromsen. Gärna på grusväg om möjligt. Kör sakta framåt och dra sakta i handbromsen.
När du känner att den tar, drar du åt ordentligt. Du skall nu kunna få båda bakhjulen att hasa på gruset.
Du kan efterspänna NÅGOT inne vid spaken, men känner du inget "wireglapp" ska det inte behövas.
Regeln är nu att justering sker i huvudsak ute vid hjulen.

14. Åk en tur till, utan onödigt bromsanvändande. Blir bakhjulen inte heta, men handbromsen tar bra, är det helt rätt justerat.

Du har nu en fullt justerbar handbroms, och får i värsta fall efterjustera bak vid hjulen nästa gång den ev blir svag.
Den nogranne går denna justering vid montering av sommarhjul/vinterhjul.
Nästa gång du tar av bakre bromsskivan, så släpper du justeraren innan man börjar vålda.
Därför bår nästa ägare upplysas om detta.

Sökord:
Dålig Svag Justera Byta 4,6 handbroms bromsfunktion otillräcklig
Bilagor
DSC_0779.JPG
Bilden är ett kvarts varv fel, av nån anledning jag inte begriper, men visar principen
DSC_0779.JPG (1.24 MiB) Visad 1443 gånger

Som V70-2005 skriver: Var har + knappen för a[…]

Manuell eller Automat

Automat med växlingspaddlar....? Nej

V70 T6 304hk tråden

Ja denna bil har legat ute ett par ggr det senaste[…]

Vågar man köpa Diesel?

J den där skulle man inte dö av att &ari[…]