Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

av Noodles
#61097
Här nedan följer en kortfattad guide hur man på ett enkelt sätt byter handbromsbackar på en V70N -02.

Inga specialverktyg behövs, jag använde mig av:

garage domkraft
hjulmutternyckel
Kamasa hylssats
polygrip
CRC 5-56 spray
sidavbitare (tång)
hammare


Steg 1.
Plocka bort handbromsspakens damask för att komma åt justerskruven.
Damasken med hållare lossas genom att dra den rakt upp, det kan vara lite knepigt att få bra tag i den, men försök dra både fram och baktill samtidigt för att undvika att styrklackar går av.
Bild

Steg 2.
Lossa skruven, mellan 5 och 10varv rekommenderar Volvo.
Bild

Steg 3.
Lossa hjulmuttrarna och hissa upp bilen. Glöm inte ha 1an eller backväxeln i.
Bild
(försäkra er om att bilen står säkert och EJ kan komma i rullning)

Steg 4.
Lossa bromsoket, sitter med bult iskruvade från baksidan.
Häng försiktigt upp bromsoket i fjädern med tex. ett buntband.
Var försiktig och ta det lugnt så inte ABS sladden skadas!
Bild
(ABS sladden skymtar i bildens nederkant bakom bromsskölden)

Steg 5.
Skruva bort centreringsbulten.
Bild
(Bromsoket sitter kvar på denna bild, men det beror på att jag gick händelserna i förväg när jag bytte backar på min bil)

Spraya på lite CRC 5-56 eller liknande medel i hjulbultshålen, detta för att få skivorna att släppa från navet.
Mina skivor krävde några slag med en hammare för att lossna.
OBS slå inte i utkanten på skivorna, utan knacka runt på navet vid hjulbultshålen.

Steg 6.
Så här ser det ut under skivan, på bilden nedan ser ni det det undre belägget som släppt från backen.
Bild
Demontera centreringsfjädrarna som sitter mitt i övre och under backen.
De är ikrokade och kan kräva lite lirkande innan man kommer på hur de sitter, studera de nya fjädrarna som följer med i Volvos bromsbacksats för att enklare klura ut hur de gamla ska vridas/tryckas för att lossna.
Demontera sedan den bakre fjädern (den grövre av det 2) som håller ihop undre och övre back.
Bild

Steg 7.
Nu ska de nya backarna på plats.
Främre fjädern (den tunnare av de 2 som håller ihop backarna) och 'distansbrickan' som sitter mellan backarna hakas ihop innan man sätter 'paketet' på plats, dit med nya centreringsfjädrar som håller backarna på plats och slutligen dit med den grövre bakre fjädern som håller ihop backarna.
Bild
(den bakre fjädern är ännu inte monterad när fotot togs)

Steg 8.
Skivan ska nu monteras tillbaka, gör rent anliggningsytorna på skivan och navet och tryck den på plats.
Bild
Skruva dit centreringsbulten.
Sätt tillbaka bromsoket och dra fast det.
Montera tillbaka hjulet och dra hjulbultarna.
Hissa ner bilen och byt på samma sätt på motstående sida.

Lycka till! :)
av Addekarlsson
#61098
Den guiden tackar vi alla för!
Är det några funderingar kring denna guide, så ta det i rätt forumsdel. :D

Mvh/ Adde

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]