Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#472274
Hej!
Lägger upp en guide som är gjord av användare:
Hålan

Bild

Adaptern beställd från Storbritannien:http://www.carputer-shop.co.uk/usb-car- ... volvo-p-46
USB-kablen köpt på Kjell o co:http://www.kjell.com/?item=98605&path=9 ... ,156000000

Verktyg: T25 torxmejsel, kil/fiskben (jag använde en liten smörkniv i plast), Borrmaskin, 13mm fast nyckel (till batteriet)

Koppla loss minus-polen från batteriet, vänta 10 min. (Jag valde att koppla loss AC-panelen för att få mer plats under installationen, det är anledningen till att jag kopplade bort batteriet)

Avlägsna pennhållaren under ac-panelen, använd en kil vid sidorna för att lossa den.

Bild

De gulmarkerade skruvarna håller ac-panelen. Var försiktig när du lossar dessa, tappar du dom kan det bli svårt att få upp dom igen.
De rödmarkerade skruvarna håller mittkonsollen i framkant, jag valde att lossa dessa för att underlätta kabeldragningen till mittfacket.

Sätt tummen i 12volts uttaget och dra panelen mot dig, min lossnade lättmen vissa sitter som f*n .
Koppla loss kontakterna på baksidan och lägg undan panelen.

Bild

De markerade skruvarna håller radion, se upp så du inte tappar dom. Vinkla ut nederkanten av radion och dra mot dig, snett neråt.

Bild

Jag valde att inte koppla loss radion, lägg en handuk eller nåt för attskydda inredningen och vinkla undan radion.

Bild

Avlägsna gummimattan i botten av mittfacket och lossa skruvarna, nu skall hela mittkonsollen vara lös.

Bild

Lossa ramen runt växelspaken genom att hålla in "flärparna" och lyfta.

Bild

Nu till det obekväma, dags att borra hål till 3,5mm och USB kontakten i mittfacket. Jag borrade lite väl lång ut och fick problem med att göra ett snyggt hål till USBn då det finns plastvinklar under facket.
De rödastrecken visar ungefär var de går, håll er innanför strecken.

Bild

Lossa damasken runt handbromsen, lätt gjort med en kil i ändarna. Dra sladdarna från mittfacket till hålet vid handbromsen, sedan från handbromsen till växelspaken (svårt att dra direkt till växelspaken, mycket skit under konsollen).

Bild

Spänn upp kablarna (se till att du har lite extra längd på 3,5mm i mittfacket). Strapsa kablarna vid sidan av växelspaken så de inte kan fastna i något när du växlar. Dra ut dom bakom stereon.

Bild
Bild

Lossa facket bredvid radion, sitter kilad över och under. Borra ett hål till iPhone sladden i överkant.

Bild

Strapsa fast GROM adaptern på vänster sida av radion, bakom facket. En strömkabel skall skarvas med strömkablen till stereon, enkelt gjort med den lilla blå saken som följer med, även instruktioner för detta följer med. Koppla in alla sladdar i adaptern, strapsa upp med resten av kablarna till stereon (det blir rätt trångt).

Montera tillbaks allt. Ta det försiktigt när du montera tillbaks radion,trångt som f*n för kablarna som sticker ut ur adaptern. Om du vill testa adaptern innan du monterat tillbaks allt så GLÖM INTE KOPPLA TILLBAKA AC-PANELEN INNAN DU KOPPLAR PÅ BATTERIET, då får du felkoder.

Bild

Bild

Sen är det bara att börja njuta av musiken :D
Detta är hur JAG gjorde. Utför på eget bevåg :wink:
Bromsstorlek S90 B4-21

Hej, Någon som VET vad det sitter för […]

Gillar inte diesel så skulle tänka att […]

Inbillar mig att hjulen sitter långt in […]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]