- lör 17 sep 2016, 19:34
#1110347
Tänkte dela med mig av lite bilder angående montering av drag på V60
Jag köpte mitt drag, Volvo-org, på skroten 1100kr
Först måste kofångaren bort.
Den sitter med ett antal torx-skruvar i hjulhusen. 2st skruvar sitter under kofångaren längst bak.
Dra sedan loss plasten. Här är det bara själva plasten(skalet) i kofångaren som ska bort. (Jag trodde först att man skulle få med fästet oxå) Lossa även gummiplopparna, 2st, som luckan går emot när man stänger bakluckan
Sen är det bara lyfta ned kofångaren, OBS! finns det backsensorer så är det en kontakt som ska lossas under höger baklampa Sedan ska krockbalken bort, sitter med 6st skruvar Man behöver även lossa värmeplåten, 4st skruvar längst bak. Vik sedan ned den så att man kommer åt att skruva fast draget.
Lossa sedan 2st fästen, en på var sida, till ljuddämparen. Sänk ned så långt det går. Den vilar nu mot "bakaxeln".
Lägg sen in draget i hålen på bilen.
Skruva fast draget med de 4st skruvarna.
OBS. se till så att plattjärnen hamnar rätt. Det präglade hålet ska vara framåt. Montera kablaget. Köpte detta på Volvo, 13-polig Man behöver även en TRM (trailer module) Köpte även denna på skroten (400kr)
En 40A säkring(en specialsäkring jag aldrig sett förrut, fick beställa denna separat från VOLVO) och en 15A säkring ska in i säkringsboxen. Även en orange kabel ska in i samma box Säkrings plats: F4.
Lite meckigt att få in denna kabel. Men det gick tills slut. Beroende på om man har avtagbart eller fast drag så måste man såga upp olika stort hål i botten på kofångaren. Detta är redan utmärkt på insidan av kofångaren. (missade ta bild på detta)
Sen är det bara montera tillbaka allt. Klart! Detta tar ca 3h, väldigt lättarbetat.
Återstår nu bara att åka till VOLVO och få mjukvaran inlagd så att den 13-poliga kontakten ska börja leva.
Jag köpte mitt drag, Volvo-org, på skroten 1100kr
Först måste kofångaren bort.
Den sitter med ett antal torx-skruvar i hjulhusen. 2st skruvar sitter under kofångaren längst bak.
Dra sedan loss plasten. Här är det bara själva plasten(skalet) i kofångaren som ska bort. (Jag trodde först att man skulle få med fästet oxå) Lossa även gummiplopparna, 2st, som luckan går emot när man stänger bakluckan
Sen är det bara lyfta ned kofångaren, OBS! finns det backsensorer så är det en kontakt som ska lossas under höger baklampa Sedan ska krockbalken bort, sitter med 6st skruvar Man behöver även lossa värmeplåten, 4st skruvar längst bak. Vik sedan ned den så att man kommer åt att skruva fast draget.
Lossa sedan 2st fästen, en på var sida, till ljuddämparen. Sänk ned så långt det går. Den vilar nu mot "bakaxeln".
Lägg sen in draget i hålen på bilen.
Skruva fast draget med de 4st skruvarna.
OBS. se till så att plattjärnen hamnar rätt. Det präglade hålet ska vara framåt. Montera kablaget. Köpte detta på Volvo, 13-polig Man behöver även en TRM (trailer module) Köpte även denna på skroten (400kr)
En 40A säkring(en specialsäkring jag aldrig sett förrut, fick beställa denna separat från VOLVO) och en 15A säkring ska in i säkringsboxen. Även en orange kabel ska in i samma box Säkrings plats: F4.
Lite meckigt att få in denna kabel. Men det gick tills slut. Beroende på om man har avtagbart eller fast drag så måste man såga upp olika stort hål i botten på kofångaren. Detta är redan utmärkt på insidan av kofångaren. (missade ta bild på detta)
Sen är det bara montera tillbaka allt. Klart! Detta tar ca 3h, väldigt lättarbetat.
Återstår nu bara att åka till VOLVO och få mjukvaran inlagd så att den 13-poliga kontakten ska börja leva.
Senast redigerad av 1 klovervagen, redigerad totalt 0 gånger.