Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

av V9097
#1053522
Det kanske kan vara en konceptbil, det vore en trevlig överraskning :D

En produktionsfärdig bil är det hur som helst inte frågan om.
av Lövet
#1053537
Har man bara råd att bygga 4-cyl motorer lär man inte ha pengar att bygga en karosstyp som inte säljer
Användarvisningsbild
av crumpets
#1053683
Deras cabbar har väl aldrig dragit in några egentliga pengar till företaget så det känns ju högst tveksamt. Skulle vara om SPA gör det löjligt billigt att utveckla nytt, men det ska ju fortfarande till plåtverktyg, saker ska homologeras, kanske inte mycket ny mjukvara om ecu arkitekturen är riktigt bra byggd men jag har svårt att se dem tjäna tillbaka kostnaden nånsin.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#1053895
Nischbilar är ju bra för varumärket men blir nog kostsamt då de säljs i små volymer, men de skulle behållit uddevallafabriken så hade de kunnat tillverka spa bilar där också så det inte hade blivit så lång leveranstid, då många nu kanske väljer något annat märke istället för att vänta jättelänge på en ny Volvo.
Användarvisningsbild
av snepo
#1073974
Lövet skrev:Har man bara råd att bygga 4-cyl motorer lär man inte ha pengar att bygga en karosstyp som inte säljer

Håller med.Ska man bygga mer exlusiva bilar ,ska det vara lite intressantare motorer också.Inte fyrcylindriga
av troubleshooter
#1184270
Konstigt att många här skriker på att man vill att se mer 6or och större, samtidigt som omvärlden vill förbjuda alla bilar som drivs av något fossilt bränsle, förutom elbilar då som i och för sig drivs av importerad el framtagen av kolkraft......Kan förstå att Volvo tvekar i att utveckla större motorer!

Men visst vår det trevligt att se större motorer igen, tacka vet jag Cheva 454 EFI, 7,2 liter från 1987, gav 230Hk och 522nm i vridmoment, men vänta det är ju nästan samma siffror som en V90 D5 Polestar fast ur 2 liter =)

Men visst har en V8 mer själ =)

Sen kan vi väl tacka vårt skatte mässigt fördelaktiga leasingprogram som gör att tillverkarna gärna håller sig till streamline, marknaden för udda motorer är helt enkelt för liten för Volvo, ända sättet att få någon lönsamhet i att utveckla en ny motor i dagsläget tror jag är samarbeta med andra tillverkare.
av Ilduce77
#1184390
troubleshooter skrev:Konstigt att många här skriker på att man vill att se mer 6or och större, samtidigt som omvärlden vill förbjuda alla bilar som drivs av något fossilt bränsle, förutom elbilar då som i och för sig drivs av importerad el framtagen av kolkraft......Kan förstå att Volvo tvekar i att utveckla större motorer!

98 procent av elen i Sverige tillverkas av vattenkraft eller kärnkraft, så att elbilarna laddas med fossil el är bara en myt.

Största delen är kärnkraft, som dock inte är förnybar, men har mycket låga utsläpp.

Annat är det i Tyskland..
av troubleshooter
#1184404
De flesta åren importerar vi el Augusti-Mars utan att gemene man har koll på varifrån elen kommer och övrig tid exporterar vi el, så om du ska vara säker på att du får "miljö vänlig el så kan du bara köra bilen April -Juli då vi är självförsörjande och dessutom exporterar är det då andra länder får nytta av vår miljövänliga el.......SÅ en myt kan man inte säga fossil baserad el är.......

Jag tycker Kärnkraftsel är bland det bästa för natur och miljö av alternativen, men inte helt utan risker och utsläpp

Har en fullkomligt annan motor, bensinturbo B5254T[…]

Skulle gissa på den (stora) kontakten i mot[…]

V50 - Köpråd

Med hänsyn till att frun lagt beslag på[…]

Leveranstid XC40

Jag kan också se min leverans igen. Har en v[…]