Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
945S skrev:
Barkbiten skrev:Och här ännu en bild...lite nyare dessutom:

Bild

Bilen ska premiärvisas på Detroits bilmässa i januari nästa år enligt Volvo (NyTeknik)
VM i dåligt fotografi?

Volvo bör ge upp att försöka konkurrera med de tyska "prestigemärkena" så länge de envisas med framhjulsdrift. Framhjulsdrift är billigt. Inte lyxigt eller högpresterande. Samma sak med den överdrivna fokusen på säkerhet. Säkerhet är bra, men det är ingen egenskap som speciellt hör i hop med exklusivitet och lyx.

Och ja, detta är relevant till tråden, alla klåfingriga administratörer. Synd att ni låste tråden om konceptbilen S60 för där hade jag velat kommentera.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=35728

Ja, det är ingen tydlig bild ovan. Förvisso är det inget fotografi heller, utan en ritad bild, genererad av datorer. Designern som ritade bilden tyckte säkert att det var maffigt med lite mörker och inte alla delar synliga :-)

Det var ju inte länge sedan Volvo gick ut med att man skulle sluta konkurrera med premium-bilarna och istället gå ner någon nivå. Det uttalandet tror jag dock fick ätas upp. Vet inte vad som är det senaste just nu, men jag kan tänka mig att premium är var man bör hålla sig för långsiktig överlevnad. När Kineser och Indier m.m. kommer igång på allvar med sina massproducerade bilar blir det inte lätt att konkurrera med billiga och fokliga bilar tror jag. Då måste man troligtvis leva på något annat, något som konkurrenterna inte har, och där tror jag premium kan vara lösningen.

Angående säkerhet så visst är det tråkigt men de som köper bilen (och därmed ligger rätt i målgruppen) älskar säkerhet. Man vill åka världens säkraste bil. Och inom den kategorin har Volvo fortfarande ett mycket starkt varumärke. Att köra en säker bil behöver kanske inte vara synonymt med lyxigt, men däremot är det alldeles säkert synonymt med status. Man har råd att åka säkert.

Nå, vi får se vart krisen tar Volvo och andra bilmärken. Själv tror jag att något gott kommer ur det hela. Man blir tvungen att rannsaka sig själv och släppa all prestige. Det brukar leda till att man lyssnar på kunderna och det i sin tur brukar leda till att även försäljningen går upp.

Sen att man kör framhjulsdrivet är väl också en säkerhetsaspekt. Bilen går rakt fram vid gaspådrag, istället för att slänga ut med bakdelen. Många ovana chaufförer har mycket svårt att hantera en kastande bakvagn. Vidare tar sig en framhjulsdriven bil sig fram bättre i vinterväglag.

Själv gillar jag dock fyrhjulsdriften hos Audi. De kör med något som kallas Torsendifferential och i de senare modellerna är drivningen inte längre 50/50 utan snarare mer tryck på bakhjulen och mindre på fram. Vilket skapar en bakhjulsdriven känsla vid gaspådrag (= roligt att köra). Eftersom Torsendifferentialen är konstant drivande (till skillnad mot Haldex) så har man även bättre väggrepp och därmed också höjd säkerhet, och, om Du så vill, även en lite lyxigare bil :-)

Men vad nya S60 har för system vet jag ej. Men uppenbarligen har de iaf inte valt att kommunicera någon stor värstingmotor. Vilket jag tror har att göra med senaste tidens debatt. Hade läget varit annorlunda känner jag på mig att nya s60 hade lanserats som konceptbil och med en riktigt fet motor :-)
Användarvisningsbild
av Brainy
945S skrev: Och ja, detta är relevant till tråden, alla klåfingriga administratörer. Synd att ni låste tråden om konceptbilen S60 för där hade jag velat kommentera.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=35728
Vi behöver inte ha VM i antal trådar i samma ämne. Det är knappast någon av bilderna i denna tråd som är precis som s60in kommer att bli. Denna tråd ligger dessutom under kategorin "...Volvo Concept cars".

I övrigt så hänvisar jag till forumsreglerna
• Har du synpunkter på en moderators agerande, så försök i första hand reda utdet via pm med den det gäller. Att skapa nya trådar på forumet, för att "klaga" på en moderators agerande är helt fel metod.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Kan mycket väl tänka mig den. 1,6 bensinturbo på 180hk som drar 0,5l/milen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]

Det är väl den varianten av navigator d&[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]