...

Moderator: Moderatorer

Hej,

På huvudled har alla påfarter väjningsplikt och man får inte parkera(om det inte finns särskilda rutor), men hur är det med att stanna på huvudled?

Råkade ut för en situation idag som kändes aningen märklig. En bil har stannat in till trottoaren, föraren sitter i bilen och pratar med en person som står på gungbanan. Jag hamnar bakom bilen och måste stanna efter som det inte finns plats att köra om, det bildas en kö som gör att bilar i andra körfältet inte kan svänga över in på av på/av fart på den sidan av vägen som jag befinner mig på.

Jag har sökt på nätet men hittar lika många för som emot att stanna på huvudled?

Om man får stanna, då undrar man hur man ska hantera situationer som ovan?
Finns ingen generell regel om stoppförbud på just huvudled, däremot är det parkeringsförbud så länge inte vägmärken eller markeringar säger annat.

På transportstyrelsen kan man läsa:
Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper:
Du får inte stanna eller parkera så att
• fara uppstår
• du hindrar eller stör andra

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 9303_6.pdf

Det står också:
Du får inte stanna eller parkera där det finns en heldragen linje mellan körfälten
om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än 3 meter såvida det inte finns
en streckad linje mellan fordonet och den heldragna linjen.

Vart var det här? Kan du kanske länka från google street view?

I det här fallet känns det rätt självklart att han inte fick stanna där då det faller inom huvudprincipen att det hindrar andra, men det vore intressant att se var det är du menar.
Stod han så han hindrade trafiken och skapade en kö så tycker jag det är rätt enkelt att tolka det. Då går det ju in under huvudprinciperna..
Du får inte parkera eller stanna så att:
• du hindrar eller stör andra

Kan väl inte bli så mycket enklare.. jag skulle nog ha tutat rätt så ordentligt.. speciellt om det byggdes på en kö. :)
Jag antar att det var mötande trafik hela tiden, annars hade det ju bara vart till att köra om eftersom det inte var heldraget. Det är bara till att hålla tuten inne tills stoppklossen lommar iväg i dessa lägen. Fruktansvärt nonchalant beteende om det bara var hejsan-på-dejsan-prat de ägnade sig åt.
Ja problemet var ju att det fanns en kö i andra körfältet efter som en bil skulle korsa det körfält jag befann mig i. Bilen kunde dock inte korsa efter som även jag hade en kö efter mig som blockade in/ut- farten.

När jag tillslut kom om så stannade och sa till honom att han inte fick stanna så på huvudled men han bara sa att man visst fick stanna på huvudled.
Han hade rätt i själva saken att huvudled inte betyder stoppförbud, men han fick ändå inte göra så p.g.a reglerna jag hänvisat till ovan.
Ett jävla sätt..

HJÄLP!! Min sambos Volvo v70 2.4 automat 20[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]

Idag är det första gången jag r&ar[…]

Stänga av city safety permanent?

Hej där. Det är heller inte så enk[…]