...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Jag svängde in på lidels stora parkering och håll mig åt häger eftersom jag skulle parkera på vänstra sidan och då small det. Hon såg inte mig och skulle köra iväg från sin P -plats . Jag fattar inte att hon inte såg mig. Körde någon Ford SUV . Hon pajade min HF skärm och kofångaren,tryckte in detta. Det går att köra eftersom hastigheten var inte stor. Nu till min fråga,hon sa inte emot vi fyllde i alla papper och skrev på , hemma fyllde jag i vad jag tyckte osv. 1. Kommer jag vinna detta eller kommer hon undan 2. Hur långt tid tar det innan man får bilen fixad. 3. Blir det synligt efteråt?
Användarvisningsbild
av joel80
Först och främst bör du inte lägga samma inlägg dubbelt i olika kategorier.

När det gäller parkeringar så är det i princip alltid så att den som backar blir skyldig till olyckan. Så backade personen på dig är det rätt lugnt. I andra hand är det högerregeln som gäller på parkeringar.. Så kom hon från en sidoväg till höger är det du som skulle ha stannat och släppt förbi henne.

Tänkte också skriva något snuskigt med hänvisning till ämnet, men håller mig och låter era fantasier tala för sig själva..
Användarvisningsbild
av sony
Det är inte högerregel eftersom hon kom från sin parkerings plats och jag var på pareringsgata så att säga. Hon ville köra från sin P-plats
Användarvisningsbild
av joel80
Kopierar från annat forum: "Huvudregeln för all trafik är att man ska väja för alla andra fordon som kommer från höger, såvida det inte finns ett uttryckligt undantag i trafikförordningen. Något undantag för när någon kör ut från en parkeringsruta finns inte. Alltså torde högerregeln gälla även då, i alla fall i teorin. Enligt trafikförordningen får man bara backa om det kan ske utan hinder för andra trafikanter. Den regeln torde gälla utan hinder av högerregeln. Det är emellertid inte straffbart att bryta mot denna bestämmelse. Det är däremot straffbart att bryta mot högerregeln."

Om hon körde ut med fronten först är det möjligt att högerregeln gäller. Beror på om man ska tolka lagen så att ni båda var på parkeringsområdet eller att hon kör ut från parkeringsplats på "allmän" väg.

Det känns svårt att veta hur man ska tolka lagen här tycker jag. Snart kommer tråden bli full med olika tolkningar och lite hänvisningar till lagtexter. :)

På wikipedia står det såhär:
Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser[3] ofta används trafikmärket varning för vägkorsning för att påminna om den. Regeln gäller även när två fordons väg skär varandra på andra ställen än korsningar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gerregeln

Backade hon eller körde hon ut med fronten först?
Användarvisningsbild
av sony
Jag förstår vad du menar men jag var reda framför henne och då körde hon i mig. Hon körde i min HF skärm med sin front . Det var inte jag som körde i henne utan hon i mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Rent allmänt så har det ingen betydelse vem som kör in i vem där högerregeln gäller. Den som kommer från höger har företräde.. i det här fallet borde ju försäkringsbolaget se det som att hon faktiskt stod stilla/parkerad när du passerade och att hon skulle väntat med att starta.

Jag tycker det är svårt att tolka hur reglerna ska appliceras på ett sånt här läge. Det finns inga undantag för parkeringsrutor i högerregeln. Skulle hon backat ut kan man enkelt hitta regler som säger att hon skulle varit skyldig. Eftersom hon körde framåt så verkar det lite fritt för tolkning...

Jag håller med dig i sak, och det blir väldigt jobbigt att på parkering hela tiden vakta på om någon som står parkerad till höger med fronten mot "parkeringsvägen" plötsligt gör en rivstart, om man nu ska följa högerregeln slaviskt...
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag tror inte jag har hört om något fall bland bekanta där den som färdats på parkeringen och fått en bil som lämnar sin parkeringsplats i sidan ansetts vållande.
Att dom i några fall borde blivit det enligt mig är en annan sak.
Antar att bolagen tittar på hur bilarna träffat varandra och utifrån detta gör en samlad bedömning.
Men det verkar generellt vara så att man har större ansvar om man lämnar sin parkeringsplats.
Småknepigt att ha en skåpbil bredvid sig när man lämnar rutan. Man bara hoppas att folk skall stanna.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Inte kan man väl luta sig mot högerregeln om man från stillastående (och i det här fallet en P-ruta) inte förvissat sig om att en förflyttning kan ske utan risk?
Utan att ta hänsyn till vad lagtexten säger så känns det inte riktigt logiskt i alla fall.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med.. Men efter att googla runt och försöka hitta en lagtext som klart säger vad som gäller så går jag bet... det enda som hänvisas till i alla osäkra lägen är högerregeln. Men jag håller med er och tror att det på något sätt måste gälla något annat när man står i en ruta..
Det svåra med trafikregler är väl att de skrivs för att justera trafikflödet i första hand (med skyldigheter), inte för att reglera skuldfrågan vid en olycka. Om man t.ex. kommer från höger, men kör rakt ut utan att ha koll så är det inte självklart att den som enligt högerregeln skall ge företräde får skulden. Även om det alltså är en skyldighet för den som kommer från vänster att lämna företräde för den som kommer från höger så är det inte en rättighet att köra ut för den som kommer från höger, sker det en olycka blir det mycket omständigheterna som spelar in i bedömningen, inte högerregeln rakt av. Som jag förstått det hela.

I detta fallet så skulle jag dock gissa på att den som kör ut från parkeringsfickan anses skyldig eftersom (enligt TS) han i princip står still och blir påkörd. Hade han däremot kommit körande och inte uppmärksammat en bil som redan kört ut en bit och kört in i denna så hade han förmodligen ansetts skyldig - OM det funnits vittnen.

Jag kör lite olika lösningar. V50 -Brem[…]

Nej, impulsgivare ( vid svänghjul) fanns ej p[…]

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]