...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/ ... ackrazzior

Bra "kampanj" enligt mig.. räddar troligen fler liv i långa loppet än "hastighetrazzior"... men jag tycker det är väldigt märkligt att det är frivilligt, har reporten missat nått eller får man välja om man ska få böter eller inte?!

Och för dom som inte orkar trycka på länken står det så här i artikeln:

Var tredje kör på slitna däck
Från och med i dag och närmare två veckor framåt genomför polisen däckrazzior runtom i landet.

- Vi mäter lufttrycket och mönsterdjupet i huvudslitbanan. Djupet ska vara minst 1,6 millimeter för att vara lagligt, men helst över 3 millimeter för att man inte ska tappa för mycket av däckets egenskaper, säger Mats Carlsson, trafiksäkerhetsansvarig på NTF.

Frivillig kontroll
När polisen kallar in en bilist kontrolleras körkort och nykterhet. Själva däckkontrollen är frivillig, men sedan de här extra kontrollerna påbörjades för nio år sedan har däckstandarden förbättras. Idag kör tre procent av bilisterna omkring olagligt. För nio år sedan var det 6,6 procent.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Hur många av bilisterna har egentligen koll på sina däck när det gäller mönsterdjup och tryck!? Är väl endast dom som är lite bilintresserade som gör sig besvär att hålla lite koll, resten låter nog bara däckverkstan kolla dom vid skifte.
Tror faktiskt att det är fler än man tror som låter dom kolla på däcken.

Tycker också det är en bra insats!
av llesrof
Det skulle vara intressant att veta om det finns ett samband mellan olika saker, till exempel slitna däck, trafikförseelser, livsfarliga bilar och rattonykterhet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
llesrof skrev:Det skulle vara intressant att veta om det finns ett samband mellan olika saker, till exempel slitna däck, trafikförseelser, livsfarliga bilar och rattonykterhet.
Om det finns ett samband alls så tror jag faktiskt att det är försumbart i det stora hela, men det är ju vad min instinkt säger.
Användarvisningsbild
av joel80
Försumbar?? Hur kan du tro det? Jag är överygad om att en märkbar del av olyckorna (som inte har att göra med alkohol) beror på dåliga däck. Nu står det att antalet förare som kör med dåliga däck minskat till runt 3%. Jag skulle inte bli förvånad om dessa förekommer tredubbelt i olycksstatistiken. (Alltså att i åtminstone 9% av alla olyckor har inblandande bilar för slitna däck.)
Jag har försökt leta siffror som stödjer mitt antagande, men inte hittat något varken för eller mot än. :)
Man borde ju kunna hitta nått i detta statistikens mecka! :)

Här kan man i allafall se hur stor skillnad i kontaktyra det blir med slitna däck:
Bild
http://www.bilia.se/tillbehor/dack-och- ... nsterdjup/
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. ja det gör vi nog.. Vad menade du egentligen llesrof? :)
Användarvisningsbild
av joel80
När jag nu ändå blev insnöad på det här med olycksstatistik så hittade jag följande i en studie från VTI:
:D
Säkerhetsrisker kopplat till däck, fälg och hjul

Blythe (2006) har gjort en översikt över lagligt mönsterdjup i USA. De konstaterar att
den lagliga nivån på 1,6 mm inte bygger på några vetenskapliga resultat och detta
mönsterdjup inte hindrar ett signifikant minskat väggrepp vid motorvägshastigheter,
även för minimalt våta vägbanor. De menar att forskningsresultat från flera studier
indikerar att däck med mindre än 3,2 mm mönsterdjup tappar ca 50 % av tillgänglig
friktion under dessa förutsättningar, även innan vattenplaning inträffar. Fox et al. (1979)
hävdar att den relativa risken för olycka på våt väg ökar markant vid ett mönsterdjup
mindre än 3 mm. För torr vägbana såg man en tendens till ökad risk men inte i samma
omfattning som för våt vägbana.

En senare studie, Hanttula (1998), av data från ett finskt försäkringsbolag visade att
slitna däck var en riskfaktor i 9 % av olyckorna på våt väg, jämfört med 1,8 % på torr
väg. Lundell (1994) undersökte olyckor i Finland som skett i hastigheter över 70 km/h
på hala vägar, där två fordon varit inblandade. Han kom fram till att för det fordon som
orsakade olyckan så var det 6 gånger vanligare med slitna däck (< 3 mm mönsterdjup)
jämfört med det andra inblandade fordonet.
Vid tidiga mätningar av bromsfriktionen på våt vägbana visade Staughton och Williams
(1970), att friktionen sjönk drastiskt vid 1 mm mönsterdjup. Skillnaden var stor mellan
slät betongväg och grovmönstrad asfaltsväg, där friktionen på den släta vägen minskade
redan vid 5 mm mönsterdjup vid hög motorvägshastighet

Sidan 27:
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/ ... studie.pdf
Användarvisningsbild
av Hilmer
Frågan är hur många olyckor som slitna däck egentligen orsakar. Skulle vilja påstå att de flesta olyckor hade hänt oavsett däckdjup, det är bara det att konsekvenserna av olyckan blir lite olika.
av 2444ever
Om man kör på etanol då? :) sorry, kunde inte låta bli.

Angående 1,6 vs. 3,0 mm mönsterdjup kan jag tycka det är lite märkligt att gränsen är så låg som 1,6 mm, visste inte att det var så stor skillnad i grepp (vad det verkar av de länkade undersökningarna och bilden), men har alltid tyckt att 1,6 är alldeles för lågt satt. Magkänslan när man tittar på sina däck är att det är dags för byte när det börjar närma sig 3,0.

Vad gäller risken för olyckor vid lite mönsterdjup finns ju även en koppling, som inte syns i statistiken, att de som kör med ner mot 1,0 även har ett allmänt större riskbeteende i trafiken, alltså att det inte enbart är det lilla mönsterdjupet som gör att dessa är överrepresenterade.

Det här med "frivillig kontroll", det kanske var däcktrycket som menas. Eller om det är så att "vanlig" polis får kolla körkort och nykterhet, men får inte ge böter för mönsterdjup, endast trafikpolis får göra det? Annars är det ju lite fånigt att inte ge böter tycker jag. Om dom nu skulle stoppa nån med blankslitna däck, säger dom då lite snällt att "du kanske skulle fundera på att köpa nya däck".
Felmeddelande etc

Hej, S60 2005. Idag har jag lossat farthålla[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]