...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Killen måste haft dålig koll på reglerna då han tydligen inte accepterat boten utan tagit det hela vägen till tingsrätten.
Skulle ibland önska att han även fick betala rättegångskostnaderna då ett sånt här skitärende ju kostar skattebetalare många tusenlappar... men det skulle inte vara så rättssäkert i andra lägen såklart.
http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1 ... ch-dimljus
av umekille
Sedan 1995 är det olagligt att använda dimljus tillsammans med halvljus eftersom det kan blända mötande trafik.
Värre då dem som inte åker dit med lysen som pekar uppåt eller enögda..men det verkar polisen inte vara ute och kolla efter.
Senast redigerad av 1 umekille, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
På vilket sätt gör andra fel det här felet mindre fel?
Är det en lampa trasig kan det ju ev vara så att den nyligen gått sönder.. kör man med dimljus måste man ha slagit igång dem.
av umekille
Man bör ha reservlampor med sig i bilen.
Boten för att köra enögd om polisen råkar se detta
är senast jag kolla 1600:-
Användarvisningsbild
av joel80
Javisst, det är också ett lagbrott.. Men med handen på hjärtat, har du, eller kommer du, att stanna och byta lampa vid vägkanten nästa gång en lampa pajar? Jag har problem på vår privata bil då jag måste skuva bort hela lampsatsen med 3skruvar som sitter halvtaskigt till.. inget man gör vid vägkanten. Däremot ser jag till att fixa det utan att dra ut på det.. det är ju rätt jobbigt att bara ha halv belysning. :)

Vad jag menar, och vad som är skillnad, är ju att en trasig lampa kan man råka ut för utan att veta om det och utan att göra något fel... att sätta på både dimljus och halvljus är en aktiv handling och irriterar mig därför mer. Förare som gör sånt gör en aktiv olaglig handling jämfört med när något går sönder.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag stör mig inte ett smack på att folk gör saker för att dom är olagliga. I detta fallet stör jag mig på att det i ungefär 75% av alla fall är så att man bländas av tomtarna och tomtenissorna som åker med halvljus och dimljus samtidigt.

Och jag är så lågt stående att bländar du mig bländar jag dig.. = du får mitt helljus tillbaka om du bländas..
Användarvisningsbild
av vetten
Inte faen blir du bländad av att någon åker omkring med dimljusen om dom inte är felinställda tillsammans med halvljuset, detta snacket är för mej bara trams och en illusion som någon byråkrat hittat på, det påstås också att man själv blir lurad av att man tror att man ser bättre med dimljusen på vilket jag heller inte köper, skaffa glasögon så du ser och glöm inte bort att ju äldre du blir ju trögare blir stavar och tappar i ögat vilket medför att man känner sej mer bländad än man är, ja nedräkningen börjar faktiskt redan vid typ 35år.
Vad som däremot är irriterande är alla töntar som konverterar vanligt H4 till olagliga xenon, dom bländar däremot.
av Droopy
Man har ju inte hittat på att de är bländande bara för att kunna få till en lagstiftning, det ÄR faktiskt bländande med dimljus i många fall, helst på de äldre bilarna då de tenderar att peka lite hur som helst.

Men jag tycker personligen att tex Mercedes DRL är mer bländande, det sticker direkt i ögonen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
vetten skrev:Inte faen blir du bländad av att någon åker omkring med dimljusen om dom inte är felinställda tillsammans med halvljuset, detta snacket är för mej bara trams och en illusion som någon byråkrat hittat på, det påstås också att man själv blir lurad av att man tror att man ser bättre med dimljusen på vilket jag heller inte köper, skaffa glasögon så du ser och glöm inte bort att ju äldre du blir ju trögare blir stavar och tappar i ögat vilket medför att man känner sej mer bländad än man är, ja nedräkningen börjar faktiskt redan vid typ 35år.
Vad som däremot är irriterande är alla töntar som konverterar vanligt H4 till olagliga xenon, dom bländar däremot.
Du har helt rätt i dom två sista sakerna du skriver, fulkonvertering som det kommit att kallas är skit
Och att dimljusen gör mycket för sikten är inte heller någon större sanning. Helt rätt.

Vad det gäller att bli bländad av dom eller inte är ju inget som vare sig du eller jag kan bestämma, det är olika från person till person vad man blir bländad av. Sen finns det säkert en och annan låtsaspolis som störs enbart för att det är olagligt.
Som jag skrev tillhör jag dom som störs av att bli bländad, oavsett det är av olaglig ljuskombination, kraftiga DRL eller annat. Inte av olagligheten i sig.

Vad det gäller felinställda ljus så möter man ju varje gång man är ute och åker en mil eller två minst av en handfull bilar med ljus som pekar åt helt fel håll.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]